FEEC Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya

Notícies - 05/11/2025

La FEEC se suma a la ‘Crida per l’Esport Català’

Societat

La Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya se suma a la Crida per l’Esport Català , una acció unitària i reivindicativa del sector no lucratiu de l’esport per denunciar la situació límit que viu l’esport català després de quinze anys de retallades econòmiques. Durant aquest període, la inversió pública s’ha reduït a la meitat, deixant d’invertir 1.000 milions d’euros.

El president de la FEEC, Jordi Merino, ja ha signat el suport de la Federació a aquest crit d’auxili de l’esport del país que reclama que en els darrers 15 anys, la inversió pública en esport ha caigut 1.000 milions d’euros, fet que posa en perill la funció social i la supervivència del model esportiu català.

Cal recordar que la FEEC és l’única federació esportiva amb esports en els dos Jocs Olímpics, amb la representació als d’estiu de l’Escalada i als d’hivern de l’Esquí de Muntanya que debutarà aquest pròxim mes de febrer a Milano-Cortina.

La FEEC se suma així a la reivindicació impulsada des de la UFEC per a posar en alerta la situació crítica de l’esport del país.

La “Crida” s’ha realitzat des de representants de consells esportius, federacions, esport universitari, professionals de l’esport, entitats esportives i esportistes. 

 

Reclamacions principals

Aquesta iniciativa, sense precedents per la seva transversalitat, demana un compromís immediat de la Generalitat i dels grups parlamentaris per revertir la situació amb aportacions econòmiques urgents i, a mig termini, assolir una inversió pública de l’1% del pressupost català. L’objectiu és garantir la continuïtat del model esportiu nacional i defensar la funció social i cohesionadora de l’esport al país.

Des de la Crida, també s’ha anunciat la voluntat de mantenir reunions amb el Govern i els grups parlamentaris per traslladar aquestes demandes. El moviment vol col·laborar amb la nova Conselleria d’Esports per aprofitar aquest moment clau com una oportunitat de canvi estructural i contribuir, amb experiència i capacitat organitzativa, a impulsar reformes que assegurin el futur de l’esport català.

De 160 a 100 milions d’euros: una inversió insuficient

El sector alerta que la inversió pública ha passat de 160 a 100 milions d’euros anuals des de 2010, fet que ha provocat la degradació d’instal·lacions, la desaparició de clubs i la pèrdua d’oportunitats per a infants i joves. “Demanem que la inversió pública en esport retorni als nivells de 2010 i reclamem la consolidació d’un pressupost de l’1% per a l’esport. No volem sobreviure, volem guanyar, i guanyar vol dir que cap infant es quedi sense club i que cap territori perdi la seva xarxa esportiva”, ha afirmat Gerard Esteva, president de la UFEC.

Una conselleria amb pressupost transformador

La Crida per l’Esport Català celebra la creació de la nova Conselleria d’Esports, però exigeix que disposi d’un pressupost transformador per revertir la precarietat i garantir la continuïtat dels clubs. També reclama l’aprovació urgent d’una nova Llei de l’Esport, sorgida d’una Iniciativa Legislativa Popular amb més de 154.000 suports, per protegir jurídicament les federacions i clubs sense ànim de lucre i blindre la gestió preferent de les instal·lacions públiques per part d’entitats arrelades al territori.

Altres demandes del sector

Entre les principals reivindicacions de la Crida destaquen:

– La simplificació administrativa per reduir la burocràcia que sobrecarrega les juntes directives voluntàries.

– La protecció i dignificació del voluntariat esportiu.

– L’accés directe a les inversions públiques en infraestructures esportives.