FEEC Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya

Foto: Josep Llusà
Foto: Josep Llusà

Notícies - 16/06/2024

Emotiva jornada de celebració dels 25 anys de vida del refugi de Coma de Vaca

Ripollès Refugis

Gairebé 25 anys després de la seva inauguració, la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC) ha organitzat el 16 de juny un petit acte institucional per a celebrar les noces de plata del refugi de Coma de Vaca, refugi situat al cor del Parc Natural de les Capçaleres del Ter i del Freser, al terme municipal de Queralbs (Ripollès).

L’acte s’ha iniciat al migdia amb un breu parlament de les autoritats convidades. Han intervingut Carme Lucas, regidora de Cultura i de servei a les persones de l’Ajuntament de Queralbs; Alfons Casamajó, diputat de la Diputació de Girona; els guardes del refugi, Yolanda Román i Xavi Fernández, i Ramon Tornero, coordinador de refugis de la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya. També ha participat en la jornada Víctor Esteban, sotscap de la Unitat d’Intervenció de Muntanya dels Mossos d’Esquadra; David Codony, responsable d’activitats de Vall de Núria; una nodrida representació de la junta directiva de la Federació amb Carme Delgado, Carles Xavier Pons, Marta Anglès, Meritxell Soler i Marcial Alemán; així com Narcís Ferrer, ex membre del Comitè de Refugis de la FEEC i arquitecte del projecte de construcció del refugi, i Adrià Casajuana, l’actual arquitecte assessor del Comitè de Refugis.

A continuació, s’ha fet una visita guiada al refugi, on els guardes han explicat les millores que els darrers anys s’han dut a terme en l’equipament, com ara la substitució de la fossa sèptica; la renovació de la instal·lació fotovoltaica; la instal·lació d’una estufa de biomassa al menjador; la millora en la captació de l’aigua, la qual cosa permet tenir aigua calenta a l’hivern des de fa un parell d’anys; la instal·lació d’un aparell de ventilació mecànica amb recuperador de calor; la substitució dels matalassos i la renovació d’una part de les lliteres del refugi. Posteriorment, i per finalitzar la jornada, s’ha fet un dinar de germanor al mateix refugi.

L’origen de l’actual refugi de Coma de Vaca cal buscar-lo en petita cabana que feia la funció de refugi lliure i que va ser edificada als anys 50 en el pla de les Eugues per facilitar l’estada durant l’estudi d’un projecte per construir un embassament per a l’explotació hidroelèctrica. La cabana va ser cedida a la FEEC per FECSA l’any 1958 per fer la funció d’aixopluc pels excursionistes. L’embassament no es va dur a terme i degut a l’indubtable interès excursionista de la zona, l’estiu de 1998, la FEEC dins del Plan Nacional de Refugios, amb el suport del Consejo Superior de Deportes i de la Generalitat de Catalunya, va decidir enderrocar l’antic i precari refugi lliure per a construir un nou refugi guardat. La primera fase de les obres va començar a principis d’agost de 1998 i es va acabar a mitjan novembre. Durant tot aquest període constructors i els futurs guardes, en Xavi i la Yolanda, van estar vivint acampats amb tendes de campanya en el pla de les Eugues, a gairebé 2.000 metres d’altitud fins a pràcticament la seva inauguració, el 19 de setembre de 1999.

Vint-i-cinc anys després la Yolanda i en Xavi segueixen a Coma de Vaca. Guardes d’un dels refugis més emblemàtics de la Federació, situat en una raconada fantàstica, a 1.995 metres d’altitud, en una bucòlica vall on conflueixen els rius Freser i Coma de Vaca. Coma de Vaca és un refugi modern i acollidor. Se situa en un punt que és pas d’una de les variants del GR 11 (GR 11.7). Arribar-hi ja és de per si una experiència inoblidable, després de travessar les gorges del Freser o el Camí dels Enginyers des de Núria. El refugi també forma part de la Travessa dels 3 Refugis i de la ruta Muntanyes Màgiques. Balandrau, Gra de Fajol, Bastiments, pic de l’Infern o el Noucreus, entre molts d’altres, són alguns dels cims que es poden fer des del refugi.