Foto: Josep Escruela
Foto: Josep Escruela
11 d'abril 2026 - 08:00 / 12 d'abril 2026 - 16:00
Berguedà
Berguedà
Preu Federat 160 € i no Federat 170 €
Programa:
Formació centrada en els terrenys específics de glaceres i les seves característiques, així com en els principals perills objectius que haurem de valorar; estat de la glacera, horari, visibilitat, etc.
Coneixerem el material específic detalladament i els seus usos. Poden haver-hi algunes variants i es poden utilitzar altres elements durant les maniobres, però el més important és realitzar-ho eficientment i amb el material bàsic, lleuger i polivalent.
Veurem les possibles variables pel que fa a l’encordament bàsic en N. en funció de si hi progressem 2, 3, 4 o 5 alpinistes, tipus de cordes útils, distàncies entre els integrants…
Presentació dels diferents polipastos que podem utilitzar en funció del material que tinguem, la gent que formem part del rescat i la qualitat dels ancoratges. Valorarem totes les variables de caigudes més complexes, i per acabar, sortir autònomament de l’esquerda remuntant una corda tensa amb material de fortuna.
El segon dia ens centrarem amb la traslació de les maniobres a la neu i al gel. Aplicarem les tècniques presentades el dia anterior i les portarem a terme a la neu. Simularem un espai glaciar en forts pendents de neu o cornises i veurem els diferents ancoratges que podem utilitzar de reunió, en funció del terreny que ens trobem; ja sigui fent alpinisme clàssic, esquí de muntanya o travessia glaciar estrictament.
Programa/continguts
Dia 11:
Sector d’escalada al Berguedà. Roc de l’Alou.
Punt de trobada: al sector, a les 9 del matí.
Realitzarem la primera part del programa al mateix sector d’escalada, a la serra de Queralt.
Horari previst: fins a les 16 h. Preveure aigua i menjar per a passar el dia.
Continguts:
Tallers en sec:
– Presentació del material
– Descripcions terrenys alpins i tipologies
– Encordaments en N
– Potències mòbils/fixes
– Polipast complerts
– Autorescat de sortida (un mateix)
Dia 12:
Sector d’alta muntanya-simulació glaciar.
Opcions: zona del Pedraforca, Cadí o Prat d’Aguiló. En funció de les condicions els dies abans decidirem la zona de tallers.
Horari de 9 a 16 h.
Preveure aigua i menjar per passar el dia.
No es preveu nit de refugi, però depenent de la procedència dels participants es pot reservar, ja es veurà.
Continguts: transició a la neu
– Piolet en T
– Àncores
– Supòsit esquís/fundes grampons
– Variables per nombre de participants
– Simulacres complerts
Material:
Talabard, casc, calçat còmode i roba adequada
6 mosquetons de seguretat (2 HMS) + 4 de simples
2 anells de reunió de 120 cm
2 anells de machard 60 cm
Politja antiretorn tipus Roll and lock o microtraction
Cordino 4 metres de 5 mm
Opcional cordes, tiblocs, ropemans…
Segon dia: equipament hivernal tronc superior i inferior
Grampons ajustats a la bota
Piolet clàssic de travessa 60 cm aproximat
Motxilla de 30 l aproximat
Polaines, guans de recanvi, crema solar i ulleres cat.4
Places: màxim 6
Preu: sòcies: 140 €
No sòcies: 160 €
El preu inclou la inscripció, la resta de despeses: desplaçament, dietes, etc., incloses la del guia instructor, es paguen a part, in situ.
Les places queden confirmades segons ordre de recepció del pagament.
Aquesta activitat entrarà en el programa d’activitats subvencionades per l’Escola de Muntanya del CAG. Les alumnes rebran una compensació a principis del 2027. La quantitat es determinarà en funció de la quantitat d’alumnes i a la quantia de la subvenció rebuda. La subvenció és exclusiva pels socis/es del CAG. El màxim a rebre serà del 50% de l’import de la inscripció i el mínim el 25%.
Objectius
Formació centrada en els terrenys específics de glaceres i les seves característiques, així com en els principals perills objectius que haurem de valorar; estat de la glacera, horari, visibilitat, etc.