FEEC Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya

Conca de Barberà

L'Espluga de Francolí

Preu Socis: 0 € Socis virtuals: 10 € N socis: 15 €

Itinerari: Sortirem de l’Espluga de Francolí per una pista asfaltada d’uns 4 km fins a l’Ermita de la Santíssima Trinitat on aparcaren (550 m). L’ermita, barroca del segle XVIII, de forta devoció a la comarca és una gran àrea de lleure on brollen diverses fonts, malauradament per la sequera algunes no ragen i d’altres amb poc cabal: Font de la Trinitat, Font de la Santa Fe, Font de Sant Josep, Font de l’Àngel, Font de Sant Jeroni. Hi farem un tomb per conèixer l’entorn i començarem la ruta per la Reserva Natural Parcial del Barranc de la Trinitat, amb molta vegetació de ribera tot seguint el GR-175 que, deixarem més endavant, per agafar el Sender de l’Artiga que en forta pujada per un espès alzinar (200 m de desnivell en 800 m de recorregut) ens deixarà en una pista planera que seguirem a la dreta fins a la Font del Deport, un indret ombrívol dels Boscos de Poblet molt adient per fer un descans.

Seguidament, pujarem al Mirador de la Pena (1.021 m) situat damunt de la font, des d’on podrem gaudir d’una espectacular panoràmica del Monestir de Poblet, la Conca de Barberà i si el dia és clar fins i tot el Pirineu. Un corriol ens portarà fins a dalt dels cingles als Plans de la Vila, el punt més alt de l’itinerari (1056 m) que recorrerem en tota la seva longitud per un camí de bosc i plantes aromàtiques en suau descens fins a la Coma del Castlà. En aquest punt si anem bé de temps, seguirem per un corriol cap a la Font de l’Esportell (seca) i a les restes de l’assentament visigòtic de Miravet. En qualsevol cas la següent fita serà la Cova de Nialó, un lloc històric on va fer penitència fins a la mort n’Elionor d’Urgell i Montferrat, germana de Jaume d’Urgell el Dissortat.

Ens trobem a la part superior de l’Ermita de St. Joan de la Muntanya del segle XV molt reformada (760 m). Un mirador situat damunt una roca d’arenisca vermella que fa de paret i sostre de l’ermita, ens ofereix una panoràmica dels pobles de la Conca amb Montblanc en primer terme. Si la porta és oberta, podem baixar fins a la part inferior per dins de les estances de l’ermita. Un cop feta la visita, baixarem per un sender fins a trobar una pista que seguirem a l’esquerra. Arribarem a un petit mirador i un corriol ens durà al Paratge de les Cent Fonts, lloc previst per dinar, un indret ombrívol del vessant obac de la Pena, on creixen teixos, grèvols i roures martinencs i on es recull l’aigua filtrada pels cingles calcaris del Puntal del Vent, actualment canalitzada cap a l’Espluga de Francolí. Reprendrem el camí de baixada fins a un gran dipòsit d’aigua per utilitzar en cas d’incendi forestal, també hi trobarem una font i uns abeuradors per animals. El camí enllaça amb una pista que ens portarà a l’Ermita de la Santíssima Trinitat i a l’aparcament.