FEEC Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya

Notícies - 23/10/2025

Vic tornarà a ser la capital de la muntanya aquest novembre

Osona Societat

La 44a Fira de la Muntanya de Vic tornarà a omplir el Recinte Firal El Sucre els dies 7, 8 i 9 de novembre, consolidada com una de les grans cites del calendari vinculat a l’esport, la natura, la muntanya i el turisme. Cada any atrau més de 15.000 visitants i, per segon any consecutiu, manté el certificat B Greenly, que l’acredita com a esdeveniment sostenible.

“Més enllà de l’àmbit esportiu i de la natura, la Fira de la Muntanya de Vic, tornarà a incorporar també la dimensió cultural amb la Fira del Llibre de Muntanya, que enriqueix l’experiència i connecta amb públics molt diversos”, ha destacat Bet Piella, regidora de Fires i Mercats de l’Ajuntament de Vic.

La Cronopassera, la gran novetat de la fira

Una de les incorporacions més esperades d’aquesta edició és la Cronopassera, una cursa d’esprint cronometrat de 480 metres que convertirà el pas elevat de la via del tren, popularment conegut com La Passera, en un escenari esportiu urbà. La prova, organitzada conjuntament amb Vic Esports i la Unió Excursionista de Vic, es disputarà divendres 7 de novembre a les 6 de la tarda, amb sortida i arribada al rellotge de sol del Sucre. És oberta a majors de 16 anys i les inscripcions es poden realitzar a través de vicfires.cat; per als primers 100 participants la inscripció serà gratuïta. “Volíem portar l’adrenalina al cor de la ciutat: velocitat, públic i espectacle en un format 100% urbà”, ha explicat Eduard Comerma, regidor d’Activitat Física i Esports de l’Ajuntament de Vic.

10 anys de l’Open Bloc i la nova zona d’escalada urbana

El Festival d’Escalada tornarà a ser un dels grans focus d’atenció de la fira, amb la celebració del 10è Open Bloc Vic, una de les competicions d’escalada en bloc més prestigioses del territori. Enguany, les inscripcions s’han esgotat en poques hores, confirmant l’alt interès d’esportistes i públic. “El 10è Open Bloc és una edició molt especial. En deu anys hem vist com aquest campionat ha crescut fins a convertir-se en un referent a Catalunya, amb esportistes de gran nivell i un públic fidel que omple l’espai any rere any”, ha explicat Albert Verdaguer, membre de l’organització.

Una fira que connecta esport, cultura i territori Tallers, formacions i activitats infantils completen un cap de setmana que es viu amb intensitat dins i fora del recinte. L’espectacular escalada a la xemeneia del Sucre; la pedalada familiar Osoning; el Festival de Senderisme d’Osona, amb rutes guiades que recuperen camins històrics com el Camí Oliba; i la caminada Matagalls–Vic, una de les propostes més emblemàtiques i vinculada històricament a la fira, amb inscripcions esgotades. “Cada any fem un pas endavant per mantenir viu aquest esperit, també pel medi ambient. Enguany, la sortida es trasllada de Collformic al Brull, dins del Parc Natural del Montseny, allargant lleugerament el recorregut per garantir una millor conservació d’aquest espai tan fràgil i únic. Volem que la caminada continuï sent una festa del senderisme, però també un exemple de compromís amb la natura que la fa possible.”, explica Núria Macià, presidenta de la Unió Excursionista de Vic. La fira també posa el focus en el coneixement i la cultura de muntanya. La Fira del Llibre de Muntanya reunirà autors, editorials, conferències i relats que expliquen el territori des de la literatura, la història i l’experiència personal, i acollirà l’11a edició dels Premis Editorial.

“La Fira de la Muntanya barreja cultura i esport i és un encert. El públic podrà gaudir de llibreters, editors, activitats culturals i, també, del bibliobus”, subratlla Miquel Ylla, president de l’Associació Cultural del Llibre de Muntanya.

L’Espai Fòrum es consolida com l’àrea de pensament i debat de la Fira de la Muntanya, amb una programació que vol obrir converses, qüestionar models i donar veu a noves mirades sobre la natura i l’esport. Tal com explica Quim Pons, Director de Comunicació de la FEEC, “aquest any hem volgut estructurar les ponències, projeccions i debats al voltant de tres eixos que creiem essencials per al futur de la muntanya: la dona i l’esport, la inclusió apropant muntanya per a tothom, i la sostenibilitat i el canvi climàtic”. Des de la FEEC es proposen tres taules en aquests tres eixos. La primera el mateix divendres dia 7 de novembre a dos quarts de set de la tarda, on conjuntament amb el CE Terrassa, es parlarà de muntanya inclusiva sota el títol “Confiança Cega”. Una expedició al Monte Rosa amb persones amb discapacitat visual com a punt de partida de poder fer la muntanya més inclusiva.

Una segona taula programada per dissabte dia 8 de novembre a les 16h sota el títol “Vivències en femení”, amb la participació de Silvia Puigarnau (esportista de muntanya i directora de l’INEFC de la Seu d’Urgell), Aida Torres (Escaladora), Ester Godina (Guarda del Refugi d’Ensija) i Cristina Mas (Alpinista).

L’última proposta serà el diumenge dia 9 de novembre per a parlar de Canvi Climàtic i com aquest afecta a les activitats de muntanya. Amb el coordinador de Meteomuntanya i tècnic del Servei Meteorològic de Catalunya, Pere Esteban, i la meteorologa de TV3, Gemma Puig, parlarem sobre els canvis a causa del clima que estem patint.

El mercat d’ocasió torna al pavelló

El Mercat d’Ocasió i la zona expositiva, el gran aparador del món outdoor La fira manté un dels seus espais més esperats. El Mercat d’Ocasió, dedicat a la compra i venda de material de muntanya de segona mà i de fora de temporada per part de particulars i botigues. L’espai és una peça clau de l’economia circular de la fira, que promou la reutilització i el consum responsable dins el sector outdoor. Al costat d’aquesta proposta, el recinte acollirà una àrea expositiva amb prop d’una cinquantena d’empreses i entitats dels sectors de l’esport i turisme.

Entrades disponibles i horaris de la Fira de la Muntanya

L’horari d’obertura al públic serà des de 2/4 de 4 de la tarda fins a les 8 del vespre els divendres, des de les 10 del matí fins a les 8 del vespre el dissabte, i des de les 10 del matí fins a les 7 de la tarda el diumenge. El Festival d’Escalada allargarà la seva activitat fins a les 11 de la nit el divendres, i fins a la 1 de la matinada el dissabte, coincidint amb… amb l’Open Bloc i la programació musical del vespre.

Els federats i federades de la FEEC tindran un descompte en el preu de l’entrada.