Notícies - 07/11/2024
Finalitzada una important actuació de millora al refugi de Certascan
Les millores en la xarxa de refugis de la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC) continuen durant aquesta temporada. D’aquesta manera, durant les darreres setmanes s’ha dut a terme una important acció de millora al refugi de Certascan, situat al Parc Natural de l’Alt Pirineu, al terme municipal de Lladorre (Pallars Sobirà).
L’any 2021 van començar un seguit d’intervencions de millora del refugi de Certascan i les instal·lacions del seu entorn. Aquestes intervencions han culminat en unes les actuacions de millora, recuperació i integració en el paisatge que han estat possibles gràcies a les subvencions als espais naturals de Catalunya, els hàbitats i les espècies, en el marc del Programa de desenvolupament rural impulsat per la Direcció General de Polítiques Ambientals i Medi Natural de la Generalitat de Catalunya i el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) . L’import total del projecte és de 55.244,74 €, del qual, els ajuts financen el 90%.
La feina duta a terme s’ha dividit en dues fases i accions concretes. D’una banda, ha consistit en diverses intervencions puntuals en l’entorn directe del refugi. S’han recuperat els murs de pedra seca caiguts al voltant del refugi, millorant la seva integració al medi; també s’ha sanejat la zona dels antics barracons, recuperant el seu estat natural d’abans de la seva construcció i millorant la visibilitat de les roques metamòrfiques de contacte desgastades per la glacera de Certascan, de gran interès geològic. Les feines també han consistit a fer un tancament de la zona de compostadors i dipòsits de deixalles del refugi amb una tanca de fusta per evitar que la fauna salvatge vagi a alimentar-se. D’aquesta manera s’ha millorat l’impacte de les mateixes en el medi i s’ha aconseguit una millor integració visual. Amb els treballs realitzats també s’ha arranjat la font d’ús públic del refugi i s’ha incorporat una passera de fusta a la zona d’arribada al refugi i al camí d’accés a l’estany de Certascan per evitar l’erosió del terreny a causa de l’alta afluència de visitants. Finalment, en aquesta primera part de l’acció, s’ha recuperat l’antiga canalització de desaigüe d’aigua del desgel que passa per davant del refugi.
La segona part de les obres realitzades al refugi ha consistit en una actuació de millora i d’integració de les instal·lacions d’acumulació d’aigua i de sanejament a l’entorn del refugi. D’una banda, s’ha realitzat una estructura de protecció de la fossa sèptica existent i, de l’altra banda, s’ha substituït el dipòsit d’acumulació d’aigua existent (de gairebé dos metres d’altura) per una sèrie de dipòsits de perfil baix que ha permès mitigar el seu impacte paisatgístic. En els dos casos l’actuació ha acabat la posterior realització d’un revestiment de murs de pedra seca i gabions per aconseguir una correcta integració amb l’entorn. Finalment, també s’ha modificat la zona de filtratge de la instal·lació de sanejament reduït l’impacte d’aquest.
Refugi de Certascan
Enlairat a 2.240 metres, en una balconada fantàstica de la capçalera de la Vall de Cardós, al cor del Parc Natural de l’Alt Pirineu, els orígens del refugi cal buscar-los el 19 d’octubre de 1975, data de la inauguració de l’equipament com a refugi guardat. L’any 1993, la Federació hi va fer una important remodelació i durant els darrers anys s’han dut a terme una sèrie d’actuacions de millora que han revertit tant en el confort dels usuaris com dels guardes. Certascan està situat en una zona d’extraordinària bellesa, allunyat de les rutes més transitades del Pirineu. Certascan és final d’una de les etapes de les travesses de la Porta del Cel i Muntanyes de Llibertat. També forma part de l’Alta Ruta Pirinenca. Des del refugi es poden assolir pics com el de Guerossos o el de Certascan, així com el meravellós i proper estany de Naorte, o fer una ruta cap als estanys de Romedo, apta per a tots els públics. Durant la temporada hivernal és un autèntic paradís per als amants de l’esquí de muntanya, ja que la zona, per la seva orientació, és una de les que rep major quantitat de neu de tota la serralada pirinenca. A banda del seu extraordinari entorn, només pel fet de dormir al costat de l’estany més gran del Pirineu català ja val la pena acostar-s’hi per passar-hi una nit com a mínim.