Volta a la vall de Ribes

Ribes de Freser - Ripollès. Vèrtex #200

Els entorns de Ribes de Freser integren un conjunt de bonics poblets disseminats per tota la vall. Bruguera, Pardines, Serrat, Fustanyà i Batet són visitats pel següent recorregut. Aquest afronta un fort desnivell, però ofereix la recompensa de la varietat, la solitud i les fermes panoràmiques del nord del Ripollès.

Des de Ribes prenem la ctra. cap a Bruguera. Abans d’arribar-hi agafem una pista a l’esquerra (km 4,8) que seguim en constant ascens fins a un repetidor (1.430 m, km 7,8). Baixem a una cruïlla (km 7,9) i agafem una pista a l’esquerra que esdevé un corriol. Arribem a un pla esclarissat amb un abeurador a mà esquerra i 200 m enllà enllacem un curt descens per pista en mal estat fins a una de més marcada, a peu pla (km 9,5). Baixem a l’esquerra fins al punt més conflictiu de la ruta (km 9,9): deixem la pista principal i trenquem a la dreta (NE), travessem un filat i prenem un corriol a la dreta, parcialment ciclable (alguna marca vermella). El seguim fins a un pla esclarissat i prenem una pista a mà dreta (km 11). La seguim fins a una altra pista a l’esquerra (filat, km 11,8) i descendim per pista, cimentada després de Can Barratort, fins al pont de Vilaró (km 14,1). Agafem la pista de la dreta i ascendim a l’ermita de Santa Magdalena (km 15,5). Baixem per la pista de l’esquerra cap a Pardines (font, km 17,5) i per ctra. fins al km 17,9 on seguim una pista a mà dreta. Trobem una cruïlla (km 18,8) i optem per la pista de l’esquerra, a peu pla. Al km 19,4 travessem uns prats i descendim fins al km 21,4, on prenem una pista a mà dreta, direcció Tregurà. La seguim fins a un revolt molt marcat (km 24,4) on prenem una pista secundària que surt a l’esquerra. Quan s’acaba la pista (km 25,9), prenem un corriol a l’esquerra i travessem el torrent de Serrat. Pedalem per un prat boterut i inclinat fins a un corriol. Arribem a Serrat (font, km 27,1). Baixem per la ctra. fins a una pista cimentada a l’esquerra que va a Fustanyà (km 29,6) i baixem a la ctra. (km 31,3). La seguim a l’esquerra i creuem la via del tren. Passem Rialb, prenem un corriol poc evident a mà dreta(km 31,8) i pugem fins a Batet (km 32,8). Baixem per ctra. fins a la cruïlla que ens retorna a Ribes de Freser.

Longitud: 36 km
Desnivell: 1.280 m
Horari: 3-4 h
Dificultat: mitjana-alta
Ciclabilitat: 93%
Època aconsellable: tot l’any excepte l’hivern (neu en alguns trams). Cal evitar els dies després de fortes pluges.
Cartografia:
•    Puigmal-Vall de Núria-Ulldeter. Esc. 1:25.000. Ed. Alpina, 2002.
•    Ripollès – 31. Esc. 1:50.000. ICC, 2003.