Via “Nit de Carnestoltes”, sortida directa

Puntes de la Vinyola - Alta Cerdanya. Vèrtex #211

La via Nit de Carnestoltes per la sortida directa és possiblement una de les més belles del petit cercle de les Valletes-Vinyola: recorre un sistema de fissures i goulottes a la dreta del clàssic Corredor N. Si trobeu les línies ben formades, aprofiteu-ho, i com que les vies són curtes podeu ferne més d’una el mateix dia. Si les condicions no són òptimes, acabareu fent una via de roca coberta de neu inestable que no us deixarà gaudir de la veritable dimensió d’aquesta petita joia.

Comencem l’escalada per una petita goulotte d’entrada (60º/65º) que ens porta a un camp de neu penjat (50º). Cal pujar-lo per seguir per l’evident canal que hi ha al damunt (55º/60º). Quan la canal es redreça, apareixen les primeres dificultats: primer pugem amb piolet tracció un xic a la dreta per unes fissures amples i plenes de glaç, fins que és més evident passar un xic a l’esquerra per terreny més rocallós (conjunt de 70º i M4+ a la part baixa i M4 i 60º a la part de dalt). Sortim a un segon camp de neu (50º/55º) per sobre del qual hi ha dues possibilitats: seguir a la dreta la via original per una evident canal obstruïda per un bloc de roca; o bé seguir a l’esquerra amunt fins que el camp de neu ens porta a un sistema de petites goulottes de 60º/65º i M4 que seguirem fins a la bretxa que hi ha just al mig de l’agulla. La via es pot començar amb un primer llarg d’uns 100 m en ensemble. Després, un cop comencen les dificultats, amb dos llargs arribarem a dalt.

Aproximació: des del coll de Pimorent a peu de via en 1:30 h. Les puntes de la Vinyola formen una gran agulla de roca recorreguda per diverses canals i diedres que trobem entre els pics de les Valletes i la Vinyola. És recomanable fer l’aproximació amb esquís, així en menys d’una hora tornarem a ser al cotxe. També teniu l’opció de sortir de l’estació d’esquí, però l’aproximació és una mica més llarga.
Dificultat: si les condicions són bones, la via es manté en un grau molt assequible. Entre 50º i 70º d’inclinació a la neu dura i al gel, i petits trams de IVº i IV+ a la roca. Si no trobem la quantitat de gel necessària, la dificultat pot ser molt superior. A més, l’escalada perdrà interès.
Desnivell: 200 m
Material: joc de friends, joc de tascons i 3 o 4 pitons (plans i universals). Els pitons no són imprescindibles.
Època aconsellable: les bones condicions poden durar des del mes de desembre fins al mes d’abril.