Via ferrada del Castellaso

Sesué - Vall de Benasc. Vèrtex #203

El Castellaso és un visible roc ubicat al centre de la vall de Benasc, set quilòmetres al sud d’aquesta població. Una interessant via ferrada hi puja amb algun tram prou vertical i amb vistes del sud d’aquesta vall. La facilitat d’accés la converteix en un bon complement d’altres activitats de muntanya en aquest indret.

ACCÉS
Des de Castejón de Sos seguim l’A-139 direcció Benasc. Després de la desviació a Sesué i Sos, i al final d’una recta, a mà dreta trobarem la desviació del càmping “La Borda de Arnaldet”. Des del davant del càmping, puja per sota la muntanya una pista sense asfaltar, que seguim 250 m abans de deixar el cotxe. Uns senyals a l’esquerra ens conviden a abandonar la pista per una altra de menys fressada que, convertida en corriol, ens menarà a l’inici de la ferrada. Un pal metàl·lic, a la dreta del roc, ens ajudarà a identificar el punt d’inici de l’ascensió.

DESCRIPCIÓ DE LA VIA
La ferrada neix just al costat d’una antiga instal·lació d’extracció de pedra. Unes escales ens ajuden a superar la primera panxa, fins a uns trams més ajaguts i sense graons, que ens permeten gaudir d’una certa sensació d’escalada lligats només al cable. En tornar la verticalitat, tornen els graons, que ascendeixen amb tendència a l’esquerra, aprofitant alguna esquerda prop de l’esperó est del roc. En poca estona, un petit canvi de direcció que reclama força de braços ens mena al tram més vertical, que continua fins gairebé al final, on sota els graons s’albira un considerable buit de 150 metres. Superat el darrer ressalt, el roc s’ajau i, encara lligats, ens permet arribar al punt més alt per contemplar la vall.

DESCENS
Hi ha un senderó que baixa el vessant est del roc fins a una pista(darrere l’ermita de San Saturnino) que seguim a la dreta. Haurem de baixar un bon tros, fins a una cruïlla que seguim a l’esquerra i que ens permet retornar al càmping.

Desnivell: 180 m
Recorregut: 280 m
Orientació: SE
Dificultat: mitjana-baixa
Horaris: 20 min (aproximació), 1 h (via) i 30 min (descens).
Material: casc, arnès, doble baga d’ancoratge i dissipador.
Època aconsellable: tot l’any.
Equipament: en bon estat, a càrrec de l’ajuntament de Sesué(primavera’05).
Cartografia: El Turbón. Esc 1:40.000. Ed. Alpina.