Vessants contrastats

Serra de Cadí - Comabona. Vèrtex #233

D’entre els cims que coronen la serra de Cadí, el Comabona és el més freqüentat amb esquís. L’itinerari clàssic es realitza pel vessant nord, des del prat d’Aguiló, però és molt més inèdit ascendir-hi per la cara sud. Quan la presència de neu ho permeti, hi descobrirem una ruta prou interessant i solitària. Es tracta, doncs, d’aprofitar les nevades a cotes baixes i solelles i de pujar cap als cims amb la probable companyia d’algun dels nombrosos isards que poblen la zona.

Sortim del pont de Sarneres (1.450 m) en direcció est, per la pista que hi ha just al revolt de la carretera. Més endavant, si la presència de neu ho permet, podem decantar-nos cap a la dreta a cercar la llera del riu Sarneres. El recorregut és prou planer fins que el pendent es redreça una mica per assolir el Collell, amb magnífiques vistes de la propera cara nord del Pedraforca. Ens dirigim vers el nord-est, en direcció al coll de les Bassotes, però no hi arribem i el deixem a la nostra dreta. Enfilem decididament en direcció nord un pendent mantingut que travessa un bosc esclarissat. Som a la costa de Prat Llong. Més endavant pugem a la carena de la serra Pedregosa, que s’interposa entre nosaltres i la carena principal del Cadí. Resseguim aquesta serra en direcció est superant petites dificultats que, dependent de les condicions, ens poden obligar a canviar els esquís pels grampons. Quan siguem a prop del seu extrem oriental, deixarem la carena baixant lleugerament a l’extens altiplà que tenim sota nostre a l’esquerra. Tot seguit ens dirigim en direcció est cap al nostre objectiu, el Comabona, que tenim al davant, però a més distància del que podria semblar. Amb l’imponent pic de Costa Cabirolera darrere nostre, ens acostem a la carena principal del Cadí. Deixem a l’esquerra el pas dels Gosolans, per on passa l’itinerari que ve del vessant nord, i remuntem el pendent final fins al cim del Comabona (2.547 m). El descens el realitzarem pel mateix itinerari de pujada. Depenent de les condicions i de l’habilitat de cadascú, ens haurem de treure els esquís per superar part del tram de la serra Pedregosa.

Punt de partida: pont de Sarneres (Berguedà), a la carretera de Gósol a Josa del Cadí.
Desnivell acumulat: 1.300 m
Horari: entre 5.30 h i 6.30 h
Dificultat: petits obstacles per seguir amb els esquís als peus el tram de la serra Pedregosa (porteu-hi els grampons). En cas de boira, dificultats d’orientació en el tram superior de la ruta.
Descens: S2-S3.
Època aconsellable: just després d’alguna nevada a cotes baixes.
Cartografia: Serra del Cadí – Pedraforca. Esc. 1:25.000. Ed. Alpina.