Una talaia de luxe

Garrotxa - Comanegra. Vèrtex #240

El cim del Comanegra és el més alt de la Garrotxa i forma part de la llista dels 100 Cims (consulteu aquesta llista dins l’apartat “Activitats” del web de la FEEC). Malgrat no tenir la presència del Bassegoda o la fama del Puigsacalm, la seva ascensió resulta molt interessant. Aquest itinerari proposa un recorregut circular que combina la vegetació garrotxina del vessant sud, un airós recorregut per la carena oest, les formidables fagedes del vessant nord i unes panoràmiques esplèndides en tot moment. La visita de Beget, poble de pessebre amb una església romànica de categoria, hi posa el complement arquitectònic ideal.

Des de l’església de Beget s’ha de creuar el riu pel pont i pels carrers empedrats adreçar-se cap a l’Hostal del Forn. Del seu darrere surt un caminet molt ben traçat, amb senyals de PR, que guanya altura ràpidament pel bosc. Arribarem a l’oratori de França, una petita capella al costat de la pista que des de Rocabruna puja a la bassa de Monars (1 h). Creuarem la pista per cercar un corriol (senyals de GR), que continua en direcció N/NW. Avançarem en diagonal ascendent per terreny típicament garrotxí. La ruta s’endinsa al clot de Bocabartella, on hi ha uns prats i la masia del mateix nom. A la masia cal canviar radicalment de sentit i girar cap a la dreta. Creuarem els prats, un petit torrent i per marges pujarem al N cap al coll de Malrem (1.135 m; 1.30 h), on hi ha un pal indicador. Pujarem al costat del filat fronterer en direcció E per guanyar un primer turó i baixar a un nou collet, herbat, on localitzarem un corriol que s’endinsa al bosc, amb senyals ocasionals en blau i vermell. Cal continuar sempre en direcció E/SE cap al cim del Comanegra, carenejant per un corriol que a cops es decanta pel vessant nord. Aquest tram és airós i esplèndid, amb panoràmiques extenses en totes direccions. Arribats a la base del cim, remuntarem per la carena i, decantant-nos lleugerament pel vessant sud, pujarem per pendents costeruts entre prats fins a la fita del cim (1.557 m; 3.30 h), amb grans panoràmiques. Per al descens recularem fins al llom que hem seguit a l’ascens i ens decantarem clarament cap al sud. Baixarem per la pista que mena a les basses de Monars i farem a la dreta en descens suau. Es passa per les runes de la masia de Can França. Continuarem fins a l’oratori de Can França, on recuperarem el corriol de l’ascens fins a Beget.

Punt de partida: el poble de Beget (Ripollès), al qual s’hi pot accedir des de Camprodon pel Ripollès o des d’Oix per la Garrotxa.
Desnivell: 1.200 m
Horari: 5.30 h
Cartografia: Alta Garrotxa. Esc. 1:25.000. Ed. Alpina i Geoestel.