Una ruta per a tota la família

Garrigues - Canal d'Urgell. Vèrtex #228

Per iniciar els més petits en la pràctica de la BTT, res millor que buscar rutes fàcils on, a més de l’incentiu esportiu, hi puguem afegir altres elements d’interès. Aquesta ruta ofereix la possibilitat de conèixer com, amb l’arribada de l’aigua des del Segre pel canal d’Urgell, un entorn estepari es va convertir en el paradís que és en l’actualitat.

Des de la plaça de Cinto Rosinach, a tocar del poliesportiu municipal de Juneda, s’inicia aquesta ruta per anar a buscar el canal auxiliar d’Urgell que trobem al nord, a l’esquerra del c. Àngel Guimerà. El canal s’identifica pels altius exemplars de plàtan que l’emmarquen. Prenem el canal a la dreta, en sentit contrari al de l’aigua. Aviat travessem el circuit de lleure i esport del Salt Desfet. Canviem de riba i arribem a la Primera Màquina (0,9 km), antic salt d’aigua aprofitat per generar energia elèctrica. La ruta continua per la mateixa riba fins a la Segona Màquina (2,28 km), on un rètol ens n’explica l’origen i funció. Sempre ombrejats pels plàtans i pedalant per damunt la banqueta, s’arriba als Nou salts (3,67 km), un seguit de salts que davallen per l’únic desnivell important de la ruta.

Sempre per terreny pla arribem al trencall de la font Vella (5,77 km) on cal desviar-se a la dreta del canal auxiliar i, al cap de 200 m, girar a l’esquerra i passar a tocar del cementiri de les Borges Blanques. Es travessa la carretera d’Arbeca (6,4 km) i s’enllaça amb el canal d’Urgell, la columna vertebral del regadiu de la Depressió Central Catalana. Caldrà seguir-lo en tot moment i passar la carretera de les Borges Blanques, la línia de ferrocarril Lleida-Barcelona (8,17 km), canviar de riba i continuar pel marge dret, a tocar de la capital de la comarca. El camí arriba a la casa del Canaler o del Tei, nom derivat del darrer encarregat d’arranjar el canal i que vivia en aquesta caseta (14,6 km). Un rètol (a la dreta) ens indica el camí de Juneda; ens hi dirigim per tornar al punt d’inici. Opcionalment, si seguim el canal des d’aquest darrer trencall, podem arribar als Cinc Salts, una interessant i singular successió de salts.

Punt de partida: Juneda (les Garrigues). S’hi accedeix des de les Borges Blanques, Mollerussa o Lleida.
Horari aproximat: de 2.30 a 3 h
Distància: 16,5 km
Desnivell: 100 m
Dificultat: molt baixa, tot i que cal vigilar en els trams on travessem alguna carretera asfaltada.
Època aconsellable: tot l’any. A l’estiu cal evitar les hores de més insolació.
Aigua: a Juneda i a les Borges Blanques trobarem diverses fonts públiques.
Cartografia: Garrigues. Escala 1:50.000. ICC.