Soledat buscada

Pic de Pallás - Vall de Tena. Vèrtex #248

Pocs metres separen el pic de Pallás (2.974 m) de ser un dels tres mils de la serralada. Tot i això, la seva altiva piràmide, la majestuositat de l’alta vall de Tena i la llarga marxa d’aproximació ens faran gaudir d’una intensa jornada de pirineisme. Cap de les seves vies es pot fer amb les mans a la butxaca. La que aquí proposem s’enfila per una de les seves arestes més elegants, la sud-est. És tècnicament més assequible que la, via Von Martin, però més interessant que la ruta dels Geodèsics o la Ledormeur.

APROXIMACIÓ, VIA I DESCENS
Des de l’embassament de La Sarra (al N de Sallent de Gállego) es remunta el riu d’Aguas Limpias pel GR-11 fins a trobar el barranc d’Arriel. Es deixa el GR, es puja al N fins als estanys d’Arriel i es creua una llarga tartera fins al port de Lavedán (2.615 m; 3.30 h). Accés pel vessant francès (cabana de Soques): refugi d’Arrémoulit, coll de Pallás i flanqueig fins al port de Lavedán amb marques de HRP (4 h). Mirant la cresta des del port, la via comença per l’esquerra (xemeneia de 35 m, III-; tac de fusta a la part superior). Ja a l’aresta, un tram horitzontal du a un 2n ressalt de 50 m que es pot atacar pel centre o per l’esquerra (xemeneia de III-). Un tram llarg sense grans dificultats(millor seguir el fil de la cresta) mena al 3r ressalt, que es pot superar amb 3 llargs. L1 (50 m; II+): canal a l’esquerra. L2 (30 m; IIIº): placa fissurada que s’escala de dreta a esquerra; s’evita un sostre per l’esquerra (dos claus) i s’enfila una xemeneia. L3 (45 m; III+): s’encara una placa triangular per una fissura amb algun pas atlètic fins a sortir de nou a l’aresta. Disminueixen les dificultats i s’assoleix el cim. Es davalla en direcció S fins a la xemeneia Ledormeur (IIº/II+), marcada amb pintura i equipada amb 2 ràpels d’uns 25 m. Alerta amb la caiguda de pedres. Es travessa la tartera (fites) cap a Arriel i La Sarra, en 3:30 h des del cim.

1a ascensió: J. Arruyer, A. Petitjean i R. Ollivier, juliol de 1937.
Dificultat: BD, III+.
Desnivell: 360 m
Horari: de 3 a 4 h
Orientació: sud-est
Tipus de roca: granit
Material: joc de friends, algun tascó, 6-8 cintes exprés extensibles i bagues llargues per als blocs. Trobarem algun pitó en passos puntuals.