Ribagorça punxenta

Pic de l'Aüt - Vall de Boí. Vèrtex #248

Una de les estampes clàssiques del romànic de Boí enquadra l’església de Sant Climent de Taüll amb una muntanya punxeguda com a teló de fons: el pic de l’Aüt (2.531 m). Un llarg però fàcil itinerari hi puja per darrere, seguint els barrancs de la Montanyeta i Comaminyana. Són viaranys no gaire petjats pels excursionistes, però sí per pastors i ramats que els han fressat des de l’antigor.

El trajecte té inici en un pontet de fusta sobre el riu Noguera de Tor. Un cop creuat cal dirigirse a l’esquerra per travessar un prat en direcció sud. A l’altre extrem del prat trobarem un camí que seguirem riu avall. Al cap de 20 min travessarem un altre pont que permet superar el barranc de la Montanyeta. Trobem estaques indicadores del Camí de l’Aigua que segueix la Noguera de Tor, però nosaltres girem a la dreta per remuntar el barranc de la Montanyeta per un camí fressat i boscós. Al cap d’1.30 h de marxa assolim el Pletiu dels Cóms, on trobarem un refugi de pastors d’ús particular. Seguim fites vers el sud en forta pujada per entrar a la coma Minyana, on veurem per primer cop el nostre objectiu. Continuarem pel sender fins a la font de Comaminyana, que és un abeurador per al bestiar. Finalment ens enfilem a l’aresta NE del pic de l’Aüt, que ens portarà directament al cim (3.15 h). Des d’aquí tenim a tocar els pics d’Erill i de Comaminyana; més enllà s’albira el Montardo, la Punta Alta o el Besiberri Sud; muntanya avall, els pobles de Boí i Taüll, i les valls de Sant Nicolau i Sant Martí. Un cop haurem recuperat forces, iniciarem la tornada pel mateix itinerari.

Accés al punt de partida: passat el Pont de Suert prendrem la carretera L-500 cap a Caldes de Boí. Poc abans de la planta embotelladora d’aigua trobarem a l’esquerra una pista curta que baixa al riu Noguera de Tor (hi ha poc espai per aparcar-hi vehicles).
Desnivell: 1.100 m
Horari: 5-6 h (anada i tornada)
Dificultat: cap de tècnica, però la pujada és mantinguda, sobretot als darrers metres. El camí és prou evident i s’hi troben fites.
Cartografia: Vall de Boí. Escala 1:25.000. Ed. Alpina.