Refredament global

Vall d'Urdizeto - Barranc de la Pardina. Vèrtex #233

Quan el gèlid alè hivernal cobreix les terres de Bielsa, el ritme de la natura s’alenteix i l’aigua claudica en el seu davallar impetuós. Si us atanseu a la vall d’Urdizeto, hi trobareu nombroses formacions que any rere any es manifesten puntualment en contra del canvi climàtic. Una d’elles és la cascada de la Pardina, una fantàstica teranyina disposada a lligar els escaladors amb els seus fils de gel.

LA CASCADA
També coneguda com la cascada de Las Bordas, s’escala en 4 llargs i hi ha anys que pot arribar a presentar 3 entrades diferents. La de l’esquerra sol estar sempre en condicions. La cascada no és exultant de gel i caldrà ser ben precís per escalar els seus delicats fils de gel, però ofereix un traçat de bon seguir, summament estètic i atractiu. El 1r llarg és el tram clau de la via: l’entrada és mantinguda i a la part alta apareix una columna vertical. La reunió es troba a la paret rocosa de l’esquerra. La 2a tirada és un bonic llarg encaixonat entre parets. Muntarem reunió de cargols al peu d’un ample mur gelat, després de vorejar una cova gelada. El 3r llarg, el més espectacular, consisteix en una impecable cortina glaçada que escalem per l’esquerra i té una primera meitat força mantinguda. La reunió s’instal·la en un arbre amb bagues. La 4a tirada culmina en una atractiva columna final (reunió en una vira rocosa a la paret esquerra). El descens es fa rapelant la via: un 1r ràpel (30 m) fins a l’anterior reunió (compte amb el fregament de les cordes); un 2n ràpel (45 m) cap a l’arbre situat uns metres per sota de la cova; el 3r ràpel (25 m) ens deixa a la 1a reunió i amb el 4t (50 m) arribem a la base de la cascada.

Accés: des del poble de Bielsa prenem la carretera en direcció a França. Passat Parzán trobem a la dreta el trencall cap a l’estany d’Urdizeto. Hi ha una esplanada on podrem deixar el cotxe, just abans del pont (1.200 m) on comença la pista que puja a l’estany. La seguim (GR-11) i remuntem el barranc d’Urdizeto o de la Pardina fins a les bordes d’Es Puyals. La cascada es despenja d’unes parets a l’esquerra hidrogràfica del barranc. Creuem el riu i pugem el pendent nevat fins a l’inici de la via (1.640 m; 1.15 h).
Dificultat: II/4+
Desnivell: 175 m
Horari: 3-4 h
Equipament: 1a i 4a reunió de parabolts amb maillon; la resta, improvisades en arbres (cintes).
Material: cordes de 60 m, 10 cargols de gel, cintes dissipadores i alguna baga llarga.
Època aconsellable: de gener a març. La via té orientació N/NW, però a partir de febrer ja hi toca el sol a darrera hora de la tarda.
Bibliografia i cartografia:
• Iñaki Cabo. Guía de escalada en hielo en los valles de Bielsa. Ed. Ayuntamiento de Bielsa, 2005.
Bachimala. Esc. 1:25.000. Ed. Alpina.