Punta Fulsa

Vall de Bielsa - Pirineu Aragonès. Vèrtex #218

La punta Fulsa, de 2.865 metres d’altitud, i la vall i estany del Cao són dos indrets solitaris i apartats de les principals rutes excursionistes. Aquest fet els fa mereixedors d’una visita per als amants dels indrets poc freqüentats.

ACCÉS
Just abans d’arribar al poble de Bielsa surt a la dreta una pista forestal que passa pel costat del cementiri i guanya alçada fins a deixar-nos al costat del torrent de Barleto, a una altitud de 1.400 m.

Per començar la descripció cal destacar que no s’ha de seguir el camí que comença quan s’acaba la pista, ja que ens portaria als estanys de Barleto. Hem de travessar el torrent d’aquest nom i passar per sota d’una borda enrunada per creuar a continuació el torrent del Cao. A la seva vorera dreta (W) trobarem una borda en bon estat de conservació i el camí que puja directament des de Bielsa. Aquest camí és força evident i senyalitzat amb marques blanques i grogues.

Una mica més amunt hi ha un altre indret clau, atès que el camí arriba al llit del torrent i hi ha unes fites que segueixen aquest llit, però no s’han de seguir. El nostre camí travessa el torrent i durant uns metres el segueix en sentit descendent, per reprendre més endavant la pujada. Més amunt el camí torna a creuar el torrent i segueix guanyant alçada. L’engorjat i llarg inici de la vall dóna pas a uns extensos i sorprenents replans tancats pel bonic indret de l’estany del Cao, a 2.317 m, amb el teló de fons de la barrera rocallosa que uneix les puntes Fulsa i Suelza.

De l’estany estant la via d’accés a la punta Fulsa és molt evident perquè del cim surt una marcada aresta en direcció SW que cal assolir per arribar seguidament al cim. L’única dificultat és el fort pendent. Gran panoràmica de 360 graus. El descens el realitzarem pel mateix itinerari.

Desnivell: 1.400-1.500 m
Dificultat: cap d’especial, tret del fort pendent de l’últim sector, que no arriba a ser una grimpada.
Horari: de 4.30 a 5 h de pujada. De 3 a 3.30 h fins a l’estany i 1.30 h de l’estany al cim.
Cartografia: Bielsa. Mapa Topográfico Nacional núm. 179-1. Esc. 1:25.000. IGN.