Pics de Milieu i Tapou

Vall de Gavarnie - Pirineu Francès. Vèrtex #198

L’ascensió als Milieu (3.130 m) i Tapou (3.150 m) es realitza per un itinerari molt ben trobat que va enllaçant pales i paisatges espectaculars. El possible tram d’aproximació amb esquís a l’esquena es veu compensat per una acollidora cabana, una panoràmica salvatge des dels cims i un descens sostingut.

Seguim la pista que va pel marge esquerre orogràfic del Gave d’Ossoue i s’endinsa per un engorjat. A la cota 1.600 s’acaben les gorges i poc després l’asfalt de la pista. Arribem a la cabana de Milhas (1.680 m) i seguim per la pista i després d’un caos de blocs travessem el riu (pont a l’entrada del pla). Continuem per l’esquerra orogràfica de la vall de la Canau fins a la cabana de Lourdes (1.947 m), on fem nit. L’endemà rodegem els pics Rond i Pointú pels seus vessants E i N, i ens enfilem per una vall. Baixem uns 30 m fins a la desembocadura dels estanys de Montferrat i planegem fins a un collet a l’W de la punta amb cota 2.524 m. Enfilem la pala que tenim al davant i flanquegem a la dreta fins a una valleta inclinada. Si les condicions no són bones, podem acabar d’arribar a la cota 2.704 i d’allí baixar a la valleta. Un seguit de valls ens portaran al coll (3.111 m) entre el Tapou i el Milieu. Al Milieu podem accedir en esquís per la carena i el Tapou normalment cal pujar-lo a peu. El descens el farem pel mateix itinerari.

Punt de partida: des de Gavarnie prenem la carretera al port de Bujaruelo i de seguida trobem a la dreta la pista asfaltada que puja per la vall d’Ossoue. Deixem el vehicle a les proximitats de l’encreuament d’aquesta pista amb el GR 10 (1.450 m). La carretera és transitable, però passa per un engorjat afectat per les allaus, per la qual cosa millor no aventurar-s’hi en cotxe fins que l’hagin netejada, ben avançada la primavera. En ple hivern potser haurem de deixar el cotxe a la carretera que puja a les pistes d’esquí.
Desnivell: 500 m (1r dia) i 1.220 m (2n dia)
Dificultat: ascensió segura i franca sense dificultats especials. Perill d’allaus al congost del Gave d’Ossoue i a l’entrada de la coma que baixa del Petit Tapou.
Horari: 1:45 h (1r dia), 4:30 h de pujada i 3 h de baixada (2n dia).
Orientació: E, NE.
Material: grampons per la carena final del Tapou; pala per accedir a la cabana.
Cartografia:
•    Gavarnie 1748 OT. Esc. 1:25.000. IGN francès.
•    Vignemale 1647 OT. Esc. 1:25.000. IGN francès.