Pic d’Estòs o Arroieta

Valls d'Aure i Loron - Pirineu Francès. Vèrtex #222

Interessant itinerari que s’inicia per unes pistes d’esquí que ens cuiden la neu de la part baixa i canvia radicalment en entrar a la poc freqüentada vall de Sarròias (topònim occità, Sarrouyes segons els mapes francesos). Un tram final de cresta sense excessives dificultats dóna ambient a l’ascensió.

Comencem l’itinerari remuntant la vall on hi ha el telesquí, fins a les pistes de la part superior de l’estació hivernal de Val Louron. A la dreta del final dels dos telesquís paral·lels que hi ha, a uns 2.020 m, flanquegem en lleugera baixada fins a uns 1.960 m, cap a la vall de Sarròias. Poc després deixarem a la dreta una cabana (1.935 m, bon aixopluc per a unes 8 persones) al costat d’un gran bloc. Seguim foquejant suaument per la vall fins a l’estany (2.169 m). Pugem per un embut i flanquegem en direcció S fins a un refugi metàl·lic de pastors(tancat). A partir d’aquí anirem al SE pels planells dels estanys de Miares fins a deixar els esquís a la cota 2.713 o al coll immediatament anterior. El darrer tram abans d’arribar al pic d’Estòs (2.803 m) el farem a peu a plena cresta. El descens l’efectuarem pel mateix itinerari de pujada.

Desnivell: uns 1.260 m
Horari: 4 h de pujada; poc més d’1 h de descens.
Dificultat: cresta final una mica aèria, però segura.
Material: l’habitual en l’esquí de muntanya. Piolet i grampons imprescindibles a la cresta (condicions de glaç poden fer aconsellable l’ús de cordino, bagues i encastadors).
Orientació: N, W.
Època aconsellable: és preferible que estiguin obertes les pistes de Val Louron per aprofitar tot el desnivell esquiable. La vall de Sarròias conserva neu fins ben entrat el mes de maig.
Meteo i risc d’allaus: www.meteofrance.com/accueil.
Cartografia: Bagnères-de-Luchon. 1848 OT. Esc. 1:25.000. IGN francès.
Allotjament: consulteu www.vallees-aure-louron.fr i l’oficina de turisme d’Arreau.
Punt de partida: el coll d’Aset està situat entre les valls d’Aure (a 11 km de Saint Lary) i de Loron (a 9 km de Lodenvièla). Des del coll surt una pista al sud que en 300 m ens portarà a un aparcament a l’inici del telesquí Bruyères, a uns 1.605 m d’altitud.