Pic dels Pessons

Andorra - Vall d'Ensagents. Vèrtex #215

A l’hivern, el pic dels Pessons és un dels més freqüentats d’Andorra, però s’hi acostuma a pujar des de Grau Roig pel circ dels Pessons. Per Ensagents, en canvi, la solitud hi està garantida i tècnicament la ruta és més senzilla.

Als Cortals (1.890 m), de la pista surt un camí que s’interna en el bosc de Campeà. El pendent és pronunciat fins a un collet (2.030 m, 35 min) a la carena de l’Alt del Griu, també assequible des d’aquí amb raquetes (2 h). El camí esdevé planer i passa per una clariana. Es deixa a la dreta el camí de la coma dels Llops. De nou per bosc, es puja a la pleta de Baix (2.170 m, 45 min), nova clariana, i es deixa a l’esquerra una altra via d’accés a l’Alt del Griu. Cada cop més a la vora del riu, a la sortida del bosc s’arriba al refugi d’Ensagents (2.425 m, 1.35 h). Es deixen a l’esquerra, més amunt, els estanys d’igual nom. Pel fons del circ, es creua un collet proper (2.521 m, 1.50 h). Al seu darrere apareixen dos estanyols (no s’apreciaran segons el gruix de neu). Cal dirigir-se al peu d’una canal que baixa de la collada dels Pessons. No té dificultats, però presenta un parell d’esglaons en què la inclinació pot atènyer els 35º (piolet i grampons útils). Després es guanya l’altiplà de la carena i la collada dels Pessons. El punt de pas del GR-7 es troba a la dreta (2.775 m, 2.35 h). Amb precipici a l’esquerra, es voreja el pic central dels Pessons, es perd un xic d’altitud a fi de passar pel collet que el separa del cim superior i s’hi arriba (2.862 m, 3 h) vorejant pel vessant del Madriu. Si no s’ha previst cap travessa, es retorna pel mateix itinerari.

Accés al punt de partida: a Encamp es pren la carretera dels Cortals. Cal deixar l’automòbil quan s’entra a l’alta coma dels Cortals, en una pista a la dreta. Si la neu cobreix la carretera, es pot baixar a l’estació intermèdia del Funicamp, tot i que s’hauran de perdre uns 120 m de desnivell (1 h més).
Horari: 5.30 h (anar i tornar), sense comptar els descansos i amb neu bona.
Desnivell acumulat: 1.015 m
Dificultat: dos trams de 35º a la canal (amb neu dura, piolet i grampons).
Material: a part de les raquetes de neu, ARVA, bastons, piolet i grampons.
Època aconsellable: de desembre a abril.
Cartografia: Tossa Plana – Puigpedrós. Esc. 1:25.000. Alpina.
Allotjament: refugi d’Ensagents (2.425 m). Lliure, en bon estat. 14 places en lliteres, xemeneia, aigua i llenya a prop.