Pic de Tristaina

Vall de Tristaina - Andorra. Vèrtex #206

Ruta circular a la frontera entre Andorra i França que permet encadenar quatre cims passant a tocar dels estanys de Tristaina. La segona part de l’excursió és un mirador excepcional cap a la Pica d’Estats, que ens queda a l’oest de la vall.

Sortim de l’estació d’esquí d’Ordino-Arcalís i seguim el camí cap a Tristaina. Arribem a l’estany Primer (20 min), seguim fins a l’estany del Mig que voregem per la dreta i després arribem a l’estany de Més Amunt, que voregem per un camí ben fressat. Seguim les marques grogues que porten en direcció al cim de Tristaina. Passem per una petita tartera(1:30 h). Arribem al coll i el camí segueix cap a l’esquerra i puja per un terreny rocós, sense perill si seguim les fites. Arribem al pic de Tristaina (2:20 h; 2.876 m). Seguim en direcció W per la carena-cresta, fàcil, fins a un coll que permet baixar a l’estany Forcat (3 h). Baixem cap a l’estany i abans d’arribar-hi girem a l’esquerra i seguim fins a trobar les fites del camí que puja al pic de l’Estany Forcat (4:30 h; 2.859 m). Baixem al collet per on acabem de pujar i anem a trobar la carena de l’esquerra dels estanys de Caraussans (no els confongueu amb els de Creussans), que resseguim sencera fins al pic de Creussans (5:45 h; 2.679 m) i el pic de Cabanyó (6:15 h; 2.729 m). Per baixar al pàrquing desfem 20 minuts de carena i trobem un camí marcat amb punts grocs que baixa a la nostra dreta. Arribem a l’estany de Creussans (7 h) i seguim sempre el camí de punts grocs fins al punt de sortida (7:30 h).

Accés al punt de partida: a Andorra la Vella per la CG-1, i d’allà fins a les pistes d’Ordino-Arcalís per la CG-3.
Horari: 7-8 h
Desnivell: 776 m
Dificultat: la ruta no presenta dificultat i podem fer tots els cims per la carena, llevat d’un tram entre els pics de Tristaina i d’Estany Forcat, que evitem flanquejant pel vessant francès. El tram final abans del Tristaina no té dificultat sempre i quan seguim les fites.
Època aconsellable: de juny a novembre.
Allotjament: càmping Borda d’Ansalonga, el Serrat (tel. 00376-850374); a prop: refugis de Sorteny i de Coma Obaga (informació turística: tel. 00376-737080).
Cartografia: Andorra. Esc. 1:40.000. Editorial Alpina, 2002.