Pic de Moredo

Massís de Marimanya - Pallars Sobirà. Vèrtex #207

Circuit que recorre els cims més elevats del massís de Marimanya, un sector poc conegut i de paisatge singular que s’eleva al vessant oest de la vall d’Àneu.

Del serrat d’Escala Grau (1.680 m) continuem per la pista a través de bosc fins al segon revolt prop del barranc de Portiero (1.920 m; 0:35 h), on agafem a la dreta un corriol que es dirigeix al barranc. El travessem i arribem a una bretxa esquistosa (2.000 m; 0:45 h). Ens enfilem a l’esquerra per un esquenall rocós. El contrafort es redreça, però el superem sense dificultats per atènyer l’altiplà dels Altars de Rocablanca (1:45 h) i l’avantcim de Rocablanca (2.735 m; 2:05 h). La cresta esdevé estreta i aèria, però fàcil, fins al pic de Moredo (2.750 m; 2:15 h). Seguim el fil de la cresta a l’esquerra mentre és calcària, però quan passa a ser esquistosa voregem per la dreta un esglaó vertical i tornem a la cresta. Passem per puntes i bretxes sense obstacles remarcables, però on hem de fer ús de les mans. El terreny es torna granític. Arribem a un nus de carenes des d’on pugem el tuc de Bonabé (2.720 m; 3:15 h). Baixem al nus de carenes i recorrem l’entretinguda cresta S. Pugem després a un avantcim herbat (3:35 h), davallem per una canal a l’esquerra de la cresta i anem a la collada del Clot de Moredo (2.420 m; 4 h). La cresta cap al pic de Qüenca és fàcil al principi, però quan esdevé calcària hem d’assolir tres puntes (Iº-IIº) i una bretxa. Ens enfilem per una canal a l’esquerra i un esglaó, rere el qual arribem al pic de Qüenca (2.633 m; 4:45 h). El descens per l’altre vessant no té complicacions. Quan és possible, deixem la carena i baixem a l’esquerra cap a les pastures del peu de la muntanya (1.995 m; 5:35 h), on arriba la pista. Aprofitant dreceres a la dreta, hi enllacem més avall fins al punt d’inici (6:30 h).

Accés: N-260 a Sort, C-13 a Esterri d’Àneu i C-147 cap a Alós d’Isil. Abans d’arribar-hi agafem a l’esquerra la pista que puja a les bordes de Lapre. Quan creua el serrat d’Escala Grau, l’estat es deteriora i és aconsellable deixar el vehicle; amb tot terreny és possible arribar al revolt prop del barranc de Portiero.
Allotjament: Casa Fuster. Isil. Tel. 973 626 196. Hostal Vall d’Àneu. Esterri d’Àneu. Tel. 973 626 097 i 973 626 292.
Horari: 6:30 h
Desnivell acumulat: 1.445 m
Dificultat: passos entretinguts entre els pics de Moredo i Qüenca, sobretot en la seva ascensió final, delicada pels trams exposats i la roca descomposta. Amb neu (piolet i grampons necessaris) es complica des de l’avantcim de Rocablanca fins al pic de Qüenca; el descens és fàcil.
Època ideal: de juny a octubre.
Cartografia: Pallars Sobirà. Esc. 1:50.000. ICC, 2004.