Penyes Altes de Moixeró

Serra de Moixeró - Cerdanya. Vèrtex #205

Excursió que ens permet assolir el cim de les Penyes Altes (2.279 m) per un itinerari circular que remunta l’engorjat torrent del Grau de l’Ós, careneja fins al coll de Jou i baixa per la bonica vall on raja l’abundant surgència de Font Llebrera.

A Riu de Cerdanya prenem el GR-150 pel costat de la font de les Rentadores. Seguim la carretera d’Urús. Passem per sota la carretera del túnel del Cadí i prenem la primera pista que trobem a la dreta. La pista passa a l’altura del peatge i la deixem en trobar un torrent. Un pas subterrani ens fa sortir al torrent del Grau de l’Ós i més enllà trobem l’entrada de l’engorjat. El torrent és estret al principi i l’única dificultat és un pas amb un bloc encastat. El torrent perd el seu caràcter i sortim a uns prats; som a prop del refugi del Serrat de les Esposes. La pista segueix el torrent per dins d’un magnífic bosc de pins i avets. Canviem de vall i trobem la barraca de Sansa Morta. Seguim pel llit del torrent (traces); quan es bifurca, pugem per la dreta per un viarany molt dret. Sortim als plans i la cabana de Moixeró. Pugem al coll de Moixeró (magnífica panoràmica). Voregem la carena pel vessant nord fins al collet del Raset, on el camí entra en un bosc de pins i es fa carener. Seguim vorejant fins al collet Marginós des d’on anem cap al S en forta pujada per terreny herbat, entre pins, fins a un pendís herbat. A la carena trobem el GR, gairebé al cim de les Penyes Altes. Baixem del cim pel GR. El camí segueix a la vora de la carena fins al coll de la Miquela i per terreny molt pedregós baixem al coll de Jou, on prenem el PR C-126 cap al N. Trobem la Font Llebrera i el camí s’enlaira. Passem dos petits esperons de roca i arribem al coll Jovell, on trobem una pista. Creuem una pista asfaltada i seguim de dret fins a l’ermita de Sant Grau. Deixem l’asfalt; seguim la pista que va a uns prats, d’on surt per seguir la carena. Passem per unes antenes i la pista emprèn una baixada molt forta fins a la carretera d’Urús, al costat mateix de la pista que hem pres a l’inici de l’excursió. Seguim la carretera fins a Riu.

Punt de partida: Riu de Cerdanya
Desnivell: 1.190 m
Horari: 6:50 h
Dificultat: camí poc marcat fins a la cabana de Moixeró. Només un pas amb un bloc pot presentar algun problema (graons i cadena).
Època aconsellable: estiu, primavera i tardor.
Cartografia: Moixeró-La Tosa. Esc. 1:25.000. Ed. Alpina, 2002.