Les Faixes Tancades

Serra de Montsià - Montsià. Vèrtex #205

Aquesta proposta combina l’ascensió a la Torreta del Montsià per un itinerari directe, exigent i insòlit, amb el descens de l’abrupte vessant marítim de la serra per una ruta equipada per rapelar fins a 11 llargs. Gaudirem de grans panoràmiques i d’una activitat amb l’ambient assegurat.

Prenem una sendera amb marques verdes i fites. Arribem a l’Ereta, on trobem el sender PR C-84, que recorre tota la serra a mig aire des de Molacima a la Foradada, i el seguim a l’esquerra uns minuts fins a una gran tartera. Hi pugem pel camí més fàcil possible i després per un corriol bonic i emboscat que ens deixa al cim de la Torreta (vèrtex geodèsic; 765 m). Seguim unes fites pel crestall de la serra cap al NE i baixem al coll de la Font del Teix. Tornem a pujar i deixem a la dreta el cim de la Tenda, moleta rodona i plana de 728 m, i pugem al cim de la Trencada (732 m). En aquest punt podem emprendre el descens a peu pel mateix camí, o bé iniciar el primer tram de ràpels. Seguim la part superior del cingle que mira al mar uns 30 m fins a trobar la R1, on comença el descens. El primer tram és de 8 ràpels pràcticament successius, espectaculars i amb trams volats. Precaució a R8, ja que passa el PR C-84 per baix i pot haver-hi excursionistes. El darrer ràpel d’aquest tram acaba a la font de Neus (no raja), des d’on seguim a la dreta per l’esmentat PR fins al primer coll. Abandonem el sender al coll i seguim les fites per la lloma cap avall, cada cop més estreta, fins a la Punta d’Antó, on s’inicia el segon tram de 3 ràpels empalmats. En finalitzar el darrer ràpel prenem un corriol senyalitzat amb marques verdes i fites que ens portarà de baixada fins a una pista i als cotxes.

Accés al punt de partida: des de la N-340 prenem el camí del barranc del Codonyol, entre el càmping dels Alfacs i l’antiga discoteca Plató, al sud de Sant Carles de la Ràpita. Creuem la carretera i seguim per la pista que porta al Povet d’Antó, per l’esquerra del barranc. Abans d’arribar-hi trobem una cadena a la pista i deixem el vehicle (espai per a 3 cotxes com a màxim).
1r descens: David Tomàs, Núria Sauch i David Calduch, del CE Ulldecona (desembre de 2004).
Dificultat: mitjana
Desnivell: 550 m (250 de ràpels)
Horaris: pujada, 2 h; ràpels, 2-4 h; retorn: 25 min.
Material: 2 cordes de 40 m (per a 2 persones), bagues de recanvi. Doble baga d’ancoratge.
Època aconsellable: l’hivern; eviteu l’estiu. Porteu aigua i pantalons llargs.
Cartografia: Montsià. Esc. 1:50.000. ICC, 2001.