La vall de Boí a vista d’ocell

Alta Ribagorça - Cresta oest de Comalespada. Vèrtex #224

En l’extraordinari marc de la vall de Boí podem gaudir d’un itinerari excepcional, solitari i de marcat caràcter alpí. Es tracta de la cresta que culmina al cim occidental de Comalespada (2.831 m), una ascensió que no deixarà indiferent ningú.

L’APROXIMACIÓ
Des de la presa de Cavallers seguirem el corriol pel vessant E de l’embassament fins al planell de Riumalo. Continuarem a l’E cap als contraforts del pic de Comalespada. Arribarem a la canal que s’intueix, primer poc definida, i que un cop s’arriba a la seva base resulta molt encaixonada.

LA CANAL I LA CRESTA
Pugem la canal, amb algun pas de IIº i 55º d’inclinació, fins a l’espatlla de Comalespada (2.400 m). La cresta encara és poc marcada i es puja per allà on sembla més lògic (IIº). Poc a poc, els diferents esperons conflueixen en una sola cresta, molt aèria. Passem per sota d’un bloc encastat i després per una bretxa, per continuar remuntant cap al sud. Pel fil de la cresta l’itinerari és molt difícil i poc lògic. Les dificultats es poden evitar sempre pel vessant meridional, tot enllaçant diferents corredors fins a un punt on la cresta és molt definida. Ens trobem a l’espatlla principal de la muntanya, on el grau de dificultat és força mantingut (IIIº). Pocs metres abans d’arribar al cim occidental ens enfrontarem a la part més difícil de l’ascensió; haurem de desgrimpar fins a una bretxa força exposada (IIIº), escalar una placa (IIIº) i per una esmolada aresta arribar al cim (2.831 m), on l’espectacle visual recompensa l’esforç.

EL DESCENS
Baixem pel vessant E (IIº) fins a la profunda bretxa que dibuixen els pics de Comalespada. Podem baixar per la canal N rumb a l’estany Negre o per la S (les dues amb una inclinació de 40º-45º). La 2a opció, tot i la seva llargària, és la més recomanable si la neu es troba en condicions. Des de la base de la canal anirem a l’estany de la Roca, per continuar baixant fins al fons de la vall de Colieto i seguir cap al refugi Ventosa i Calvell i la presa de Cavallers.

Accés al punt de partida: des de la carretera N-230, 3 km al nord de Pont de Suert, agafarem la L-500 cap a la vall de Boí per continuar per pista asfaltada fins a l’embassament de Cavallers, on aparcarem el vehicle.
Dificultat: BD+/III+, poc sostinguda. La canal d’accés pot presentar neu fins a l’entrada de l’estiu (55º d’inclinació màxima).
Desnivell: aproximació: 250 m; corredor: 400 m; cresta: 430 m.
Horari: aproximació: 1.15 h; corredor: 2 h; cresta: 3 h; descens: 3 h.
Material: bagues i tascons o friends (via desequipada).
Cartografia: Vall de Boí. Esc. 1:25.000. Ed. Alpina.