La piràmide eclipsada

Vall de Tena - Vértice de Anayet. Vèrtex #234

El Vértice de Anayet (2.555 m) és un cim piramidal eclipsat pel seu veí, el més conegut pic d’Anayet. Es troba a la carena divisòria entre les valls dels rius Aragón i Gállego, al cor del Pirineu d’Osca, i no presenta gaires complicacions per ascendir-lo amb esquís. L’itinerari pel barranc de Culibillas regala unes vistes impressionants del vessant est del pic d’Anayet, cim d’exposada via normal, així com del proper pic d’Aussau, el Midi.

Ascensió no gaire llarga ideal per a realitzarla el dia d’arribada o de partida de la zona. Sortim de l’aparcament d’Anayet (Formigal), a la cota 1.730, en direcció sud-oest pel barranc de Culibillas. En cas de gruixos importants de neu, quan el barranc pren rumb oest anirem en compte amb el possible desencadenament d’allaus a les pales orientades al nord. Una opció més segura consisteix a guanyar la part alta del barranc deixant la punta de la Garganta a la nostra esquerra (sortint també des del pàrquing). En ambdós casos arribarem als plans dels ivons d’Anayet (2.200 m), des d’on gaudirem d’una superba vista del vessant llevantí del pic d’Anayet. A continuació ens dirigirem cap al coll d’Anayet (2.413 m), situat entre el pic i el Vértice homònims. El darrer tram abans del coll presenta un curt i dret pendent que pot requerir l’ús de grampons segons les condicions de la neu. Finalment, tan sols restarà seguir la carena cimera en direcció SW fins al cim amb les fustes als peus. Som en una talaia formidable, amb magnífiques vistes sobre cims com el pic d’Aussau, Peña Telera o Balaitús.

Per afrontar el descens podem desfer l’itinerari de pujada o bé, a través d’unes pales més dretes, seguir la carena en direcció SE fins a un coll suau per tal d’evitar les bandes rocoses que hi ha a la vertical del cim. Des d’aquest coll anirem rumb NE a través de pales franques fins als plans dels ivons i ja resseguirem el camí conegut fins a l’aparcament d’Anayet.

Accés al punt de partida: des de Biescas, al nord de Sabiñánigo, seguirem la ctra. A-136 en direcció al Portalet (frontera amb França). Passat el nucli central de l’estació d’esquí de Formigal, girarem a l’esquerra fins al pàrquing d’Anayet, on deixarem el cotxe.
Desnivell: 928 m
Horari: 4 h (2.30 h de pujada)
Dificultat: BE; S3.
Època recomanada: de gener a abril
Cartografia: Valle de Canfranc – Valle de Aísa. Esc. 1:25.000. Ed. Alpina i Geoestel.