La gran carena

Ripollès - Serra Cavallera. Vèrtex #235

Recórrer el sender PRC-189 és una manera excel·lent de conèixer la meitat
oriental de la serra Cavallera, entre Camprodon i el coll de Pal. En resseguirem la carena i tornarem pel seu vessant nord fins a la vall del riu Ter. Els nostres companys d’escenari seran boscos frondosos, vegetació de ribera i prats de pastura; el teló de fons, la cadena axial pirinenca entre el Canigó i el Puigmal.

Sender circular marcat amb pintura blanca i groga i algun pal indicador. Sortim del parc en direcció sud i baixem per un tram asfaltat fins a trobar, a la dreta, la indicació “Camí de la Cerdanya”. La seguim, flanquegem per prats i entrem al bosc. A continuació creuem un torrent i emprenem una pujada sostinguda. A vegades l’espès sotabosc dificulta la progressió. Cal seguir en tot moment les marques del sender i obviar-ne d’altres que marxen a l’esquerra. S’arriba a una zona de prats i de bosc esclarissat. Quan siguem dalt la carena de la serra Cavallera, trobarem un gran pedró (1 h). A l’est s’albira l’ermita de Sant Antoni, damunt de Camprodon.

L’itinerari segueix les diverses inflexions de la carena fins a assolir el cim de les Pasteres (1.894 m; 1.20 h). Davallarem a ponent fins al coll de Pal (1.776 m; 1.40 h). Tot seguit haurem de flanquejar, primer al N i després al NE, en direcció a la collada Verda, però sense arribar-hi. S’ha de baixar per prats cap a un visible abeurador amb font i creuar el pla de la Jaça vers un altre abeurador (2.30 h). Es tomba a llevant a cercar una pista que creua el torrent Negre i es baixa a la riera d’Abella. Després remuntarem fins al poble d’Abella (3.35 h) i seguirem cap al serrat de la Creu, per baixar fins a la carretera del poblet de la Roca. Creuarem el poble pel mig i baixarem a tocar el riu Ter. Tot seguit cal caminar aigües avall, creuar de nou la riera d’Abella (4.20 h) i continuar entre bosc de ribera i prats de dall fins a la font Forcarà i el poble de Camprodon.

Punt de partida: parc del Mas Ventós, a la localitat de Camprodon. Hi ha un aparcament i taules de pícnic.
Desnivell: 1.050 m
Distància: 22 km
Horari: 4.45 h
Dificultat: no hi ha cap dificultat tècnica, però cal estar preparat físicament per a la llargada i el desnivell.
Cartografia: Taga (1:25.000) i Vall de CamprodonVall de Ribes (1:50.000). Ed. Alpina i Geoestel.
Informació complementària: www.valldecamprodon.org i www.itinerannia.net.