La cara oculta del Turbó

Ribagorça - El Turbó. Vèrtex #228

El massís del Turbó s’aixeca com una fortalesa encantada sobre les terres aragoneses de la Ribagorça. A l’hivern esdevé un lloc solitari i enigmàtic, sobretot si ens endinsem pel laberint d’agulles, parets i canals del seu vessant NW. A continuació us ressenyem dos corredors prou estètics i interessants per conèixer aquest bell racó del Prepirineu.

L’APROXIMACIÓ
Des del refugi cal pujar sense camí, amb tendència a la dreta, fins sota les primeres parets. Es flanqueja a la dreta i es travessa una tartera que s’estén sota la gran canal que domina aquest vessant. S’ha d’anar a la següent canal i remuntar-la fins a l’inici de les vies (1.30 h).

LES VIES
Goulotte Turboglass: el seu inici és a la dreta d’una fletxa gravada a la roca. Comença amb un petit ressalt en mixt (75º) i continua amb 150 m encaixonats fins a un petit desplom. Cal anar a l’esquerra (70º). El següent llarg presenta el tram més empinat (85º) i ens deixarà a la canal de sortida, ja més ampla.

Corredor De excursión por el Turbón: comença per un pendent de neu fins a trobar uns blocs que se superen fàcilment. Després s’arriba sota un gran bloc que s’esquiva per la dreta (55º-60º). Es continua per la canal de l’esquerra fins que s’estreny. Flanquegem a la dreta (IIIº) i retrobem la canal, que s’acaba taponant per un ressalt de roca (IV+). Un darrer tram fàcil ens durà a la cresta.

EL DESCENS
Des del final de les vies cal remuntar uns 100 m de cresta (IIIº, 50º). Veurem la sortida d’un altre corredor, però el vorejarem i de seguida trobarem la canal de baixada. És bastant dreta i a la seva meitat hi ha un bloc encastat des d’on es pot fer un ràpel de 30 m (pitó amb argolla). Més avall recuperarem el peu de les vies i el camí per on havíem pujat.

Accés al punt de partida: prenem la N-260 en direcció a Benasc. A Campo girem a la dreta per la carretera de les Viles del Turbó. Poc abans d’arribar a Llert agafem a la dreta una pista que al final es troba en mal estat (cal vehicle 4×4) i arriba al refugi forestal de la Margalida(1.434 m).
1a ascensió: la goulotte Turboglass fou oberta per Xavier Teixidó i Pau Gete-Alonso l’11.4.04; el corredor De excursión por el Turbón, per Jordi Marmolejo i Javier Sáez el 13.3.98.
Dificultat: IV/4 (MD-) per a Turboglass; 60º i IV+ (BD+) per a De excursión por el Turbón.
Recorregut: 400 m, en 3-5 h.
Material: joc de tascons i de friends fins al núm. 3, algun pitó i algun cargol de gel.
Cartografia: El Turbón. Alto valle de Isábena. Esc. 1:25.000. Ed. Alpina.