Griviola bella, essència montserratina

Montserrat - El Montgròs. Vèrtex #228

La via Griviola bella es pot qualificar com una de les escalades més fantàstiques i recomanables de tot Montserrat. L’elegància del seu traçat, la màgia d’un entorn encisador, la qualitat immillorable del rocam, la diversitat dels moviments obligats i l’exigència de l’equipament –sàviament emplaçat i impecablement restaurat– ho manifesten amb escreix.

L’APROXIMACIÓ
La millor opció és arribar a peu de via des del sud. Des del poble del Bruc anirem a Can Jorba. Deixarem el cotxe a la vella masia i caminarem 5 min per la pista en direcció E. Pujarem pel camí del torrent de Migdia fins al coll de l’Ajaguda, on ja veurem els plecs del Llibre i el Montgròs. Després baixarem fins al fons del torrent, arribarem a la balma dels Plecs i seguirem una marca de pintura vermella que indica “Montgròs” (1.15 h).

LA VIA
Comencem remuntant un diedre fàcil però poc assegurat fins que un parabolt convida a flanquejar cap a un bosc penjat. No farem reunió als burins de la via Ying-yang sinó que caminarem 5 m fins a trobar 2 parabolts. El 2n llarg és un dels trams d’escalada lliure clàssica més bonics de Montserrat. Remuntem uns metres molt verticals, però molt ben assegurats, i ens plantem al peu d’un canaló que no abandonarem fins dalt. Escalem uns 30 m sense aturar-nos a la que era la 2a reunió original de la via (actualment 1 parabolt i 2 burins amb una anella de ràpel). Uns metres més amunt muntem, ara sí, la 2a reunió en una petita balma. En sortim per la dreta i afrontem un desplom que podrem apurar en lliure o superar en artificial. El 3r i 4t llarg, fins a la gran cova, els podem escalar en un de sol. Fora de dos petits desploms, la resta està desequipada (ús de friends i microfriends). Des de la reunió de la cova flanquejarem a la dreta fins a intuir de nou un canaló. Amb passos verticals, però amb bon cantell, ens plantem a la darrera reunió. La via acaba amb un darrer llarg fàcil, però totalment desprotegit.

EL DESCENS
Un cop al cim del Montgròs, caminarem en direcció N fins al collet que forma amb la roca Plana dels Llamps i seguirem un camí fressat en direcció al coll de Migdia. Abans d’arribar-hi, tombarem a la dreta (S)per baixar la canal de Migdia. Passat el bivac dels Plecs del Llibre, remuntarem el camí cap al coll de l’Ajaguda i baixarem fins a la pista, prop de Can Jorba.

1a ascensió: Manolo Martínez i Antonio García Picazo, el 20.3.1977. Restaurada l’any 2002 per Josep Maria Porta amb parabolts de 10 mm.
Dificultat: ED- (màxim obligat: MD, A0e amb trams exposats de IV+).
Recorregut: 250 m
Horari: 3-4 h
Material: un joc de friends, un altre de microfriends i bagues per a merlets. Actualment no hi fan falta pitons.
Roca: conglomerat de qualitat i presa generosa, tot i que sovint els còdols són esbiaixats i és difícil agafar-s’hi. Orientació S.
Restriccions: l’escalada al Montgròs i als Plecs del Llibre resta prohibida per nidificació d’aus rupícoles des del 15 de febrer fins al 31 de maig.
Bibliografia:
• F. Labraña i J. M. Rodés. Roques, parets i agulles de Montserrat. Vol. V. PAM, 1982.
• A. García Picazo. Montserrat: ascensiones de leyenda. Ed. Desnivel, 2007.