Gorges del Foix

Torrelles de Foix - Alt Penedès. Vèrtex #202

Les gorges del Foix se situen al NW de la comarca de l’Alt Penedès i formen la capçalera d’aquest riu d’aparença típicament mediterrània, però que en aquest punt de la seva conca esdevé un indret que convida a ser admirat per la seva vistositat i solitud.

L’ACCÉS
De Torrelles de Foix anem fins a l’àrea d’esbarjo de les Dous per la ctra. BV-2122, on prenem a la dreta la pista, en bona part asfaltada, del santuari de Santa Maria de Foix (3,5 km).

Partim del collet situat al costat de l’aparcament del santuari de Foix(625 m) i seguim el PR-C 150 que baixa per un petit corriol. Arribem a la font dels Giberts (5 min), al costat de les ruïnes del mas del mateix nom. Abandonem el PR i baixem uns metres per pista per prendre una cruïlla a l’esquerra. Al cap de 5 min arribem a una altra cruïlla que seguim a la dreta en direcció a la masia abandonada de les Valls (35 min). Baixem per la pista, travessem el Foix i quan arribem a uns camps, trobem el sender local (senyals blancs i verds) que seguim en direcció a la capçalera del riu. Deixem un camí a la dreta (45 min) que puja a la ctra. de la Llacuna. Passem les restes del molí de la Pineda, des d’on la vegetació cobreix tot el voltant del riu i el sender local recorre la seva gorja (1 h). Travessem el riu i arribem a una petita presa. Més amunt passem a prop d’unes balmes i el tornem a creuar. Més tard el travessem de nou. El riu continua molt planer i per unes pedres el travessem i seguim fins als Molinots de Baix (1:25 h). Sortim a una pista, deixem el sender local a la dreta i seguim el PR-C 150 cap a l’esquerra. Passem per les ruïnes de Can Bosc de Baix. Després, pel costat del torrent trobem la font de Cal Rossell (1:55 h) i més amunt la casa del mateix nom. Sortim a la pista del santuari de Foix i la seguim fins al punt d’inici (2:15 h).

Desnivell: 225 m
Horari aproximat: 2:15 h
Dificultat: baixa. Camí en bona part senyalitzat. Algun petit corriol pot resultar difícil de seguir per la vegetació o pel terreny inestable del llit de la gorja.
Època aconsellable: hivern. Cal evitar la calor de l’estiu. Aigua potable a les fonts dels Giberts, de Cal Rossell i del Rector.
Bibliografia i cartografia:
• DD. AA. Alt Penedès. Editorial Blume.
• DD. AA. Caminem per l’Alt Penedès. La Butxaca de Muntanya, 2001.
Alt Penedès. Esc. 1:50.000. ICC, 2002.