Estanys de l’Angonella i pic de les Fonts

Vall de l'Angonella - Andorra. Vèrtex #212

La vall de l’Angonella, situada enmig del gran complex esquiable de Vallnord, és un dels pocs paratges encara verges del principat d’Andorra. Mentre no siguin envaïts per aquesta enorme estació, els estanys de l’Angonella es mantenen inalterats, inhòspits, fora de la massificació i de les rutes habituals.

Des de Llorts prenem el GRP (marques grogues i vermelles). El camí s’enfila molt ràpidament tot fent ziga-zagues pel mig del bosc de ribera, just pel costat del torrent que forma el riu de l’Angonella. Guanyem altura molt ràpidament ja que el camí no dóna descans. Sense dificultat ni gaires opcions a perdre el camí, arribem al refugi de l’Angonella(2.240 m; 2:30 h), refugi lliure que es troba en perfecte estat per dormir-hi, i on podem agafar aigua d’una font habilitada. Ara el paisatge és obert perquè fa una estona que hem deixat enrere el bosc i ens trobem amb tota l’amplitud de la vall. Seguim el GRP tot planejant per aiguamolls i prats. Quan el sender gira a l’esquerra i comença a enfilar-se en direcció al coll de la Burna, el deixarem per seguir en direcció W per suaus pendents de roques fins al primer dels estanys, deixant-ne un de més petit a la nostra esquerra. Per arribar al més elevat dels estanys caldrà superar un curt però fort desnivell de 100 metres que ens situarà per sobre dels 2.400 m. Tornarem enrere fins a trobar de nou el GRP que seguirem en direcció al coll de la Burna (2.591 m), des d’on ja podem observar bones vistes d’Arinsal i Pal. Prenem l’ampla aresta que s’enfila direcció NW i en pocs minuts arribarem al pic de la Burna (2.658 m) i poc després al pic de les Fonts (2.749 m). Des d’aquí observem el massís del Coma Pedrosa (2.942 m), és el més alt del Principat. En direcció nord podrem albirar altres cims com el Cataperdís, el pic d’Arcalís o el de la Font Blanca. El descens el farem just per sobre de la cinglera que s’aboca directament sobre la vall i els estanys de l’Angonella. Tindrem així una excel·lent visió de conjunt dels estanys que haurem visitat prèviament. Cal anar amb compte en aquest tram. Seguim la carena fins a trobar de nou el GRP, que davalla fins a Llorts.

Accés al punt de partida: des d’Andorra la Vella prenem la ctra. CG-3 direcció la Massana i Ordino fins a Llorts, on s’inicia la ruta. Aparcament per a 20 vehicles, una gran font i mapa de senders de la zona.
Longitud: 20 km
Desnivell: 1.300 m
Horari: 5 a 6 h
Dificultat: baixa, però amb fort desnivell. A la baixada del pic de les Fonts cal anar amb compte amb el precipici que aboca sobre la vall i que dóna una excel·lent visió del conjunt dels estanys. Bona part del recorregut transcorre pel sender andorrà (GRP), que està perfectament senyalitzat.
Època aconsellable: de finals de primavera a finals d’octubre.
Cartografia: Andorra. Esc. 1:40.000. Editorial Alpina.