Eriste Central

Vall de Chistau - Sobrarb. Vèrtex #211

Des de les bordes de Biadós podem pujar al punt culminant dels pics d’Eriste o Bagüeñola (3.053 m). Gaudirem d’una interessant aresta final, boniques panoràmiques i un variat descens d’orientació obaga per pales amples, solitaris paratges i bosc aclarit.

Sortim del refugi en direcció E pel GR-11. Passades les bordes, baixem a creuar el riu Zinqueta d’Añes Cruzes (GR-11.2) que porta a La Forqueta. Seguim el camí durant 1 km i baixem a creuar el barranc de la Ribereta per un pont de troncs. Passem una antiga cleda i iniciem l’ascensió per una vall boscosa en direcció SW primer i S després. Deixem a la dreta la cabana de Leners (de ciment, en bon estat) i ens anem acostant a la cresta del puntal de Barrau, ben visible des del refugi. Travessem el llom que origina l’esmentada cresta a uns 2.450 m i flanquegem en lleugera pujada el desguàs de l’Ibón de Leners. Seguim en direcció E per sota l’agulla de Leners (cresta N de l’Eriste Central) i ens situem damunt l’Ibón de Millars. Primer per un flanqueig una mica inclinat i després per franques pales anem guanyant altura en direcció S per la valleta fins a la bretxa (2.984 m) entre els Eriste Nord i Central. En aquest punt cal deixar els esquís i, flanquejant uns metres pel vessant N, accedir a una canal que ens permet accedir a la cresta. Seguim per aquesta (possibles cornises) fins al mateix cim.

EL DESCENS
Pel mateix itinerari.

Punt de partida: refugi de Biadós (1.735 m). S’hi accedeix en automòbil per 10 km de pista forestal en bon estat i normalment neta de neu (el guarda del refugi ens en pot donar informació per telèfon), des d’una marcada corba 1 km més amunt de San Juan de Plan.
Allotjament: refugi de Biadós, guardat per Setmana Santa i caps de setmana següents. Durant l’hivern també pot obrir per a grups nombrosos. En absència del guarda és oberta una cabana lliure amb 6 places en lliteres. Guarda:Joaquín Cazcarra. Tel.: 974 506 163 (refugi) i 974 506 082 (particular). Més informació: www.fam.es
Desnivell: uns 1.360 m
Dificultat: el tram de la bretxa al cim es fa a peu i pot aconsellar encordar-se en algun punt. No té cap dificultat especial (IIº), però és aèria.
Horari: ascens: 5 h; descens: 2 h.
Orientació: N, NW.
Material: piolet, grampons, cordino, algun encastador i bagues per a merlets a l’aresta final.
Previsió meteorològica i de risc d’allaus: www.aemet.es
Cartografia: Posets-Perdiguero. Esc. 1:25.000. Ed. Alpina-Geoestel.