El Turbó

Massís del Turbó - Ribagorça. Vèrtex #214

Amb Cotiella i la Peña Montañesa, el tossal de Turbó (2.492 m) suma el tercet de més pit de la serralada interior prèvia a l’eix del Pirineu. El seu perfil inconfusible saluda el viatger que deixa el Pla de Lleida per acostar-se als primers geps pirinencs. Poc abans de Benavarri, el massís calcari es retalla perfecte, al fons de l’horitzó, majestuós i compacte, sovint vestit de blau i a cops més argentat, segons la llum i l’hora.

Les rutes tradicionals per pujar al cap de Turbó surten de la font de la Múria, si s’opta anar al cim des de la banda nord; o de les Viles de Turbó, si l’opció és pel sud. L’alternativa que aquí es proposa és una variant de la primera amb la sortida situada més a llevant, a la vall de Riu Blanc. El camí comença a la plaça d’Espés de Baix (1.300 m) i va fins a Abella seguint un tram del GR 15. Poc abans d’entrar a Abella (0:40 h), deixem el GR per prendre el camí que puja cap al port de les Ares i que seguirem primer fins a la partida de Selva Plana (1.600 m, 1:25 h), una magnífica i ampla comalada, i el continuarem fins a l’ermita de les Ares, centre espiritual de la zona (1.775 m, 2:05 h). A l’alçada de la font que hi ha a uns centenars de metres de l’ermita, deixarem el camí que segueix cap al port per buscar el que s’enfila cap a un collet a la dreta (a oest) i que progressa, girant cap al nord, fins a la partida coneguda com els Tous de Baix i els Tous de Dalt (2.100 m; 3:10 h). A mesura que guanyem alçada per prats on sovinteja la flor de neu, veurem com se’ns planten al davant les parets calcàries del Turbó (el fantàstic Frontó de les Bruixes), fins arribar a la carena que envolta l’esplèndida canalada de Sant Adrià. Som just a l’altre costat del cap de Turbó i el que cal fer és vorejar la ferradura de l’antic circ glaciar (2.290 m; 4:15 h), planejant, primer, fins a la Portella i girant, després, per les turberes de Fontarruego (2.360 m; 5:00 h), on el nostre camí s’embrancarà amb els dos que vénen del fons de la canalada de Sant Adrià i de les Viles del Turbó. Ja només queda pujar cap a la clenxa de l’altra banda de la ferradura i arribar al castell de Turbó (2.492 m; 5:30 h). La tornada es pot fet baixant per la canalada de Sant Adrià al final de la qual, i després de remuntar la muntanyeta de Sant Feliu (Regal de la Muntanyeta), serem a les envistes de Selva Plana.

Desnivell: 1.192 m
Dificultat: mitjana. Recomanable matinar i dur provisió d’aigua. L’itinerari és llarg, sec, pedregós i de poques ombres.
Horari: 5:30 h
Cartografia: Turbón y Sierra del Sis. Esc. 1:40.000. Prames.