El tresor amagat de Sant Maurici

Pallars Sobirà - Serra de Subenuix. Vèrtex #235

Quan ens atrevim a explorar els seus racons més amagats, el Pirineu esdevé interminable. Quan enllacem les seves valls amb llargues esquiades, superant diferents colls i acumulant desnivells, l’experiència resulta memorable. La imaginació ens ha conduït fins a les terres del Subenuix i la seva bellesa fa que obrir una traça per descartar ne d’altres esdevingui enutjós.

Abandonem el refugi Mallafré pel camí que puja, travessant el bosc, en direcció a l’estany de Monestero. De seguida ens encarem al sud per sortir a la vall oberta del Pletiu dels Cantals i els Fangassals. Remuntem el riu de Monestero fins a l’estany del mateix nom (2.172 m). Avancem fins a uns 800 m de la Girada Gran, on tombarem a l’oest per encarar la serra de Sobremonestero. Aquí ens calcem els grampons per remuntar una canal estreta d’uns 80 m que queda amagada a l’oest, darrere unes roques. De nou amb els esquís, ens enfilem cap a ponent per la dreta d’unes pales. Assolim el coll més septentrional de Sobremonestero, al S del pic Morto. Des del coll (2.739 m) baixem cap a l’estany Morto en direcció SW. El travessem vers el NW i posem pells per remuntar la collada dels Gavatxos (2.666 m), al SW del pic de Subenuix. A continuació baixem amb tendència a la dreta per buscar la pala gran i encarar el nord. Fem camí entre estanys i torrents fins a l’estany Nere, sota l’agulla del Portarró. La voregem cap a l’oest i superem la bassa de les Granotes per atènyer els planells d’Estany Llong (1.995 m). Canviem de rumb (ara a llevant) i ascendim per l’esquerra del barranc fins al Portarró d’Espot (2.424 m), l’històric pas entre Aigüestortes i Sant Maurici. Davallem a l’E per la coma d’Aiguabella fins a les Marrades del Port, on trobarem el camí que ens durà a l’estany de Sant Maurici i al refugi Mallafré.

Accés al punt de partida: des de la població d’Espot farem cap a l’estany de Sant Maurici (a peu o amb el servei de taxis que trobareu a l’entrada del mateix poble).
Desnivell: 1.600 m
Horari: 6-8 h
Dificultat: mitjana-alta per la longitud i el desnivell positiu acumulat. Les ascensions i descensos dels colls presenten dificultats de BEA i S3.
Època recomanada: de desembre a abril.
Material: piolet, grampons, ganivetes, pala, ARVA i sonda.
Allotjament: refugi Ernest Mallafré (FEEC), al costat de l’estany de Sant Maurici. Tel. 973 25 01 18.
Cartografia: Estany de Sant Maurici – Encantats. Esc. 1:25.000. Ed. Alpina.