El sender PR C-147

Vilada - Berguedà. Vèrtex #218

Itinerari que recorre l’accidentat entorn natural de Vilada entre boscos frondosos i magnífiques panoràmiques de les cingleres de Picancel, l’embassament de la Baells, la roca de la Gotzera, la Figuerassa i els rasos de Peguera. S’ascendeix al castell medieval de Roset, de principis del segle XI.

Es parteix prenent la C-26 cap a Borredà (est) i es trenca a l’esquerra pel primer carrer que puja a l’ajuntament. Passada la pl. de la Vila es troben els primers senyals del PR C-147. Es puja a l’esquerra pel c. de la Vinya fins a l’església de Sant Joan, des d’on es continua remuntant per una pista que s’endinsa al bosc. Es creua el GR-241 i se segueix per un sender que s’enfila fins a la creu de Roset. En trobar una cruïlla cal pujar pel camí de més a la dreta. Es travessa una pista i es continua per una altra d’enfront fins a un dipòsit d’aigua i una font. S’agafa un sender que remunta arran dels Roquets a certa altitud. Es passa la font de l’Arç i s’accedeix a una collada (km 3,55): cal prendre un trencall de l’esquerra que ascendeix al turó amb les restesdel castell de Roset (1.028 m). Es torna al coll, es prossegueix en el mateix sentit de la marxa d’abans descendint ara per una pista i es pren un sender de la dreta (km 4,39) poc visible que s’endinsa al bosc. Es desemboca al GR-241, que s’agafa a la dreta davallant lleugerament fins a una bifurcació (km 6,96): cal deixar el GR i baixar a l’esquerra pel PR. Es creua la ctra. Vilada – la Nou de Berguedà 2 cops. En desembocar-hi per 3a vegada, cal prendre-la a l’esquerra fins a deixar-la al collet del Molí per seguir una pista planera que, també per l’esquerra, mena a la casa de la Sala (km 9,83), des d’on es continua per un sender que passa per darrere del paller. Atenció als senyals perquè vindran successius encreuaments fins a sortir a la C-26 (km 11,60), que cal agafar a mà dreta per, uns metres més avall, trencar a l’esquerra per una pista que baixa al molí del Cavaller. Bifurcació de pistes: se segueix per la de la dreta per visitar el molí del Cavaller, àrea de lleure vora el pantà de la Baells. Es desfà el camí i es pren l’altra pista, que ara queda a mà dreta. El PR es divideix en 2 variants que regressen a Vilada: es tria el sender que davalla per la dreta i passa pels camps de Vila-rasa. Per una pista de terra es desemboca a una carretera que, per l’esquerra, mena a la C-26: cal prendre-la a la dreta per tornar al punt de partida.

Accés: des de Berga cal prendre la C-16 al N i, just després del 1r túnel, trencar a la dreta per la C-26 fins a Vilada. S’estaciona el cotxe al costat del parc dels Gronxadors.
Horari: 4 h
Desnivell: 650 m
Dificultat: mitjana
Distància: 14,38 km
Cartografia: Catllaràs-Picancel. Esc. 1:25.000. Ed. Alpina.
Més informació: Consorci de Turisme de l’Alt Berguedà (tel. 93 822 21 12; www.altbergueda.com).