El Salt de la Nina i el pas de l’esfinx

Montserrat - Bages. Vèrtex #216

Excursió molt entretinguda i amb trams molt variats, des de passos aeris i canals en xemeneia fins a replans amb vistes imponents. La ruta transcorre per la zona central de la muntanya de Montserrat. Un cop assolida la cota màxima, el peu de l’Eco Superior, tindrem grans vistes cap al Bages, l’Anoia i la resta de Montserrat, particularment els Frares i les Agulles. La ruta és difícil i no accessible per a senderistes poc entrenats.

Prenem el camí des de la carretera seguint unes marques blaves que ens guiaran fins abans d’arribar al coll del Miracle. Trobem el GR-172, que seguim a la dreta. Una bifurcació ens obliga a deixar el GR pel camí de marques blaves i pugem per la canal del Miracle. A la bifurcació immediatament anterior al coll del Miracle prenem el camí de l’esquerra, de marques grogues, on comencem el camí del Salt de la Nina (0.30 h). Dos trams equipats amb corda creuen dues canals de forma planera (0.50 h). Desgrimpem per una cadena amagada entre arbusts (1.10 h). Una corda ajuda a creuar un tram de roca; som ja a la canal que ens ha de portar cap a l’Eco Superior. Enfilem la canal per un tram equipat amb una corda. Grimpem i afrontem un segon tram vertical equipat amb corda (1.30 h). En vénen dos més de força llargs i exposats, i un darrer de més curt, però totalment vertical. Grimpadeta final i arribem a un collet (2.00 h). A la dreta ens queda l’Eco Superior. Baixem per un camí marcat amb senyals blaus o vermells alternativament, que seguirem durant tot el recorregut del pas de l’Esfinx. Trobem el PR i el coll del Miracle (3.30 h). Baixem per la canal del Miracle i arribem al punt de sortida (4.30 h).

Accés al punt de partida: prenem la carretera BP-1103 que uneix el monestir de Montserrat amb el Bruc. Estacionem el vehicle al punt quilomètric 3,8. Hi ha un replà que ho permet. De l’altra banda de la carretera surt el camí.
Horari: 4.30 h
Desnivell: 300 m
Dificultat: alta
Material: per als trams equipats cal guants, baga, arnès i casc.
Cartografia: Montserrat. Esc. 1:10.000. Ed. Alpina.
Època aconsellable: d’octubre a maig.
Allotjament: refugi Bartomeu Puiggròs (FEEC), a Santa Cecília (ctra. BP-1103, km 6). Tel. 93 835 05 66.