El llarg crestall

Pallars Jussà - Serra de Carreu. Vèrtex #241

Al sud de Boumort, la serra de Carreu exhibeix el seu amfiteatre escarpat sobre la conca d’Isona. Un recorregut excel·lent permet resseguir-ne la llarga i aèria cresta sense requeriments tècnics, però amb trams sense sender definit. Les vistes al Pirineu i al Montsec hi estan garantides en un dia clar; l’observació de cérvols també en un jorn silenciós, que és el que demana l’indret.

Des de darrere del mas (1.450 m) iniciem un ascens directe cap a la cara sud de la serra de Carreu, en direcció N i sense un sender gaire definit. Poc abans d’arribar a la base de les parets, ens desviem una mica a l’esquerra per anar a buscar el pas de Castellnou, l’única canal que ens ofereix un accés fàcil a la part alta de la serra. Arribats al collet(1.620 m), unes tanques ens recorden que entrem en zona de reserva nacional i que no estem sols (el soroll de pedres indica que els cérvols corren ben a prop). Pugem al Cap de Carreu (1.649 m). Malgrat el nom, no és la cota màxima de la serra, però proporciona vistes del Montsec, el Cadí, Carrànima, Pedraforca, Boumort i el Pirineu. Seguirem el fil de la fàcil cresta (en cas de dubte és millor avançar pel vessant obac) fins al pas de la Ce, una possible via d’escapatòria si volguéssim abandonar el crestall. Continuem vers l’oest, amb contínues pujades i baixades, fins al cim de Gallinova (1.687 m), que ens donarà una bona perspectiva de les conques del Pallars Jussà. Descendim en direcció W/SW per terreny poc definit i novament creuem unes tanques i una tartera que ens conduirà al pas del Llop. Canviem d’orientació (SE) i flanquegem fins a l’inequívoc coll del Trumfo. Iniciem el retorn per pista, sempre en direcció E i en baixada. A la cota 1.260 deixarem a la dreta la pista que baixa a Abella de la Conca i continuarem per la nostra pista, que esdevé sender. Aquest corriol ens retorna a la Mata després de remuntar 200 m de desnivell vers llevant.

Desnivell acumulat: 950 m
Longitud: 12 km
Durada: 5 h
Dificultat tècnica: baixa, però hi cal sentit d’orientació.
Cartografia: Pallars Jussà. Esc. 1:50.000. ICC.
Accés: des de Tremp cal seguir la carretera C-1412 fins a Isona, on es pren la L-501 cap a Bóixols. Des d’aquest poble seguim una pista cap a la collada de la Serra del Pi, però quan portem 2 km (just passat el desviament de Cal Mascarell), prenem una altra pista a la dreta. Aquesta condueix vers l’oest al coll de Guinera i a la Mata, també anomenada Casa Girvàs.