El delta de l’Ebre a vista d’ocell

Serra de Montsià. Vèrtex #222

Seguir la carena de la serra de Montsià, de nord a sud, ofereix la possibilitat de gaudir d’una vista inigualable del delta de l’Ebre, especialment de la punta de la Banya i tota la costa fins a Benicarló i Peníscola. A banda, també dóna a l’excursionista l’oportunitat de conèixer una contrada poc divulgada.

Comencem pel sender PR-C 83, camí de Mataredona. L’itinerari s’enfila entre el bosc fins a trobar-se amb el GR-92. De seguida ens topem amb la font del Brugar, on hi ha uns plafons informatius sobre els forns de calç i l’espai natural. El GR ens durà a les ruïnes del mas de Mata-redona i a continuació a l’imposant mirador de la Foradada, amb visió privilegiada sobre el delta i la costa. Des de la Foradada prenem el camí carener direcció S. Aquest ens portarà a recórrer la carena de la serra i a assolir tots els cims que la componen. Estiguem atents a les fites que ens indiquen els passos possibles per salvar les faixes de roques que encarem.

Avançant en el nostre recorregut veurem un cim amb antenes: és la Torreta (764 m), el punt més alt de la travessa. Som a la meitat de l’itinerari, davant del massís del Port i la plana d’Ulldecona. Continuem al S seguint les fites; algunes són unes espectaculars muntanyetes de pedres. Arribats a la mola Cima (748 m), baixem fins al pouet de Badoc, on pararem atenció a no desviar-nos a l’esquerra, sinó que seguirem recte per arribar a la pista anomenada camí de Sant Jaume, on podem donar per acabada la travessa.

EL RETORN
Si prèviament hem deixat un cotxe de recollida en aquesta pista, emprendrem el retorn al punt de partida. En cas negatiu seguirem la pista a l’esquerra i a 2 km trobarem la N-340 i l’entrada a les Cases d’Alcanar. Aquí tenim un servei d’autobusos que ens portarà a Sant Carles de la Ràpita.

Horari: 6.30 h
Recorregut: 15,7 km
Dificultat: baixa
Desnivell: +540 m; –745 m
Època aconsellable: qualsevol excepte l’estiu.
Consells: porteu pantalons llargs per evitar les esgarrinxades dels garrics i gatoses, aigua i crema solar.
Cartografia i documentació:
Serra de Montsià. Esc. 1:20.000. Edita l’Ajuntament de Sant Carles de la Ràpita.
Track de la ruta per a GPS a www.feec.cat (dins de Vèrtex, apartat “Tracks de GPS”).
Accés: seguint la ctra. N-340, a 1,5 km de l’entrada a Sant Carles de la Ràpita, ens desviarem a la dreta per la pista cimentada del camí de Mata-redona. Al final hi trobarem un aparcament.