El camí de les altures

Pallars Sobirà - Pic de Salòria. Vèrtex #229

El vessant meridional de la vall Ferrera, tot i tenir un elevat interès excursionista, és el menys conegut pels muntanyencs. Us presentem un recorregut d’alta muntanya, llarg però sense dificultats, bellíssim i amb gran domini panoràmic. Enllaçareu diversos cims que tenen en el Salòria (2.789 m) la seva cota culminant.

Just en el punt on hem deixat el vehicle haurem d’enfilar el llom aglevat vers migdia fins al pic del Covil (2.588 m; 25 min). A continuació davallem a llevant per anar a buscar el portarró de Sabollera (2.432 m), amb un observatori meteorològic. A migdia es troba el circ de Sabollera, amb el seu estanyol i el camí que davalla a les bordes de Conflent i al refugi Salòria, destruït per un incendi.

El camí continua per la carena fins al pic de Sabollera (2.592 m) i la collada de Finestres, on s’iniciarà la pitrada final per assolir el pic de Salòria (2.789 m; 1.35 h), vèrtex geodèsic d’ordre inferior. Un gegant petri que es distingeix per presentar la forma d’una colossal piràmide ala qual s’ha de pujar per copsar, de bell antuvi, l’extraordinària panoràmica que ens ofereix als quatre vents. En destaquen sobretot els massissos de Sotllo – pica d’Estats i Monteixo-Baiau.

Jacint Verdaguer hi pujà l’11 de juliol de 1882 procedent de les bordes de Conflent i continuà cap a Tor per la carena de llevant. Seguim les seves petjades. Cal davallar vers el Salòria Oriental. Deixarem a l’esquerra una cabana de pastor. Cal fer alguna grimpadeta pels roquissars, sense perill. A llevant observem els plans de la Regina, els que tant embadaliren mossèn Cinto.

Arribats al Salòria Oriental (2.764 m), cal flanquejar una petita cresta per la banda de llevant fins al pic de Bassiets (2.760 m; 3 h), des d’on es diferencien perfectament els dos Salòries. A continuació ens dirigim a la Torre de Cabús (2.778 m) a llevant, passant per la collada de Borgs. La Torre és un pilar de pedres amb una panoràmica excepcional. Iniciem la davallada pel costat de ponent del pilar. Fa estona que observem el tram que ve a continuació; sembla molt escarpat, amb grans pendents i dificultats de pas, però res més lluny de la realitat: pel vessant de llevant una canal aglevada, amb roquissars a banda i banda, senyalitzada, ens condueix plàcidament a tramuntana per assolir el pic de la Bassera o dels Llacs (2.692 m; 4 h), punt trifini amb el Pallars Sobirà, l’Alt Urgell i Andorra. Un pilar de pedres amb una perxa per mesurar la quantitat de neu caiguda ens acompanya. Continuem la davallada per l’esquerra del pilar. Darrere la roca s’ha escrit amb pintura pic dels Llacs, que és com el coneixen els andorrans.

A continuació baixarem per un camí senyalitzat força fressat per sobre de diferents bonys. Un d’ells és el pic de Setúria (2.518 m), punt culminant de la vall homònima també cantada per Verdaguer com una de les més belles del Pirineu. El nostre periple per les altures acaba al port de Cabús(2.303 m; 4.50 h). Finalment, per arribar a Tor (1.649 m) seguirem pista avall, però agafarem a l’esquerra el camí antic que davalla al poble tangent als revolts i més tard seguint la pista de la Rabassa per les bordes de Palanca.

Accés al punt de partida: des de la població d’Alins, entre Llavorsí i Àreu (vall Ferrera), prenem una pista forestal que ens deixarà a la cota 2.374, on hi ha un espai on podrem aparcar el cotxe. Haurem de preveure dos vehicles, ja que des del punt de partida al d’arribada hi ha una distància considerable.
Horari: 5.30 h
Cartografia: Pallars Sobirà Nord. Esc. 1:50.000. Ed. Piolet.