Dodeskaden, delícies del Cadí

Serra de Cadí - Roca Punxeguda. Vèrtex #225

L’incomparable prat de Cadí és vigilat per uns farallons també superbs com la roca de l’Ordiguer, la roca Verda i la roca Punxeguda. És al cim d’aquesta última on culmina la via Dodeskaden, la clàssica de la paret. La dificultat de l’escalada és moderada tot i que presenta curts passatges un xic més difícils. A més, té l’al·licient de les seves múltiples possibilitats d’assegurança que la converteixen en una opció perfecta per a introduir-se en el món de les grans parets poc equipades. Com tot el Cadí, emperò, no és el millor terreny per als principiants.

L’APROXIMACIÓ
Des del coll de Pallers, al S d’Estana, s’arriba en 45 min al prat de Cadí. A continuació cal prendre a l’E el camí dels Collets fins a trobar la canal d’Estana, que s’ha de remuntar fins que es pugui anar a la dreta a buscar la roca Punxeguda (45-60 min). Com el seu nom indica, presenta una sèrie de punxes entre les quals sobresurten unes sorprenents “orelles de gat”. La via comença a la dreta de l’amfiteatre central, sota un pi sec.

LA VIA
L’itinerari s’enfila per l’evident esperó que hi ha immediatament a la dreta de l’esperó central i que queda una mica diluït a la base de la paret. Cal pujar una cornisa o pedestal fins a un pi sec des d’on s’ha d’anar a buscar-ne un de viu, on es munta reunió. Des d’aquí es fan 4 tirades fins a una cova que es deixa a l’esquerra. Per una mena de diedre es deriva cap a la dreta fins a la base de l’esperó que baixa del cim. Es deixa una altra cova a l’esquerra i es remunta l’esperó pel seu bell mig, excepte una curta marrada per la dreta per salvar un tros molt dret (pitó).

EL DESCENS
Cal seguir les feixes superiors fins a la canal del Cristall, per on es baixarà cap al prat de Cadí.

Punt de partida: Estana, poblet limítrof entre la Cerdanya i l’Alt Urgell, al vessant N del Cadí. S’hi accedeix des de Martinet (entre Puigcerdà i la Seu d’Urgell). Des d’Estana es pot prosseguir per pista fins al veí coll de Pallers.
1a ascensió: Carles Lalueza, Jordi Lalueza i Jaume Matas, el 28.7.1986.
Dificultat: MD
Orientació: N
Recorregut: 475 m
Horari: 3-4 h
Roca: calcària de qualitat acceptable, bona en els passatges més difícils.
Material: via pràcticament desequipada. Cal dur-hi un joc de pitons(inclosos un parell d’extraplans), tascons, friends i bagues llargues per a pins i blocs de roca.
Bibliografia: Jaume Matas. Escalades al Parc Natural del Cadí. Sroc. Rodés edicions, 1988.