Cresta est de Comalestorres

Vall de Boí - Alta Ribagorça. Vèrtex #219

Ascensió de gran ambient i dificultats serioses, especialment si es combina amb algun dels itineraris de les agulles de Comalestorres. Itinerari de gran fons si s’arriba al Comaloforno.

APROXIMACIÓ
Es travessa la presa fins al cantó W per agafar el camí del pas de l’Ós. Aquest puja directe a les agulles de Comalestorres fins a una tartera de grans blocs. Voregem l’agulla gran per la dreta per arribar a l’inici d’una canal (100 m, 50º en condicions hivernals). A l’estiu és una canal de pedres molt inestables i 2 ressalts de roca (III+), per això és millor pujar-hi a la primavera. A l’estiu, tot i que una mica complex, es pot pujar fàcilment pel coll herbós a l’esquerra de l’agulla petita. S’entra a la canal de les Llises i es desgrimpa un xic. Flanquejant un pas una mica exposat (IIIº), es rodeja l’agulla anomenada Jordi Pujol. Es continua per una vira herbada fins a la canaleta entre l’esmentada agulla i la punta anomenada Ferrusola. S’escala (IIIº-IVº) fins a un circ interior per on pugem (IIº) intuint la millor opció fins a la cresta. Depenent de les condicions, una opció interessant per assolir la cresta és escalar alguna de les vies de les agulles. És més estètic, però més difícil.

DESCRIPCIÓ
Al principi la cresta no presenta gaire dificultat (IIº). Això va canviant fins a una part força horitzontal de grans blocs plans. Un parell de diedres més difícils de 15 m (III+) en els 2 murs més verticals ens donaran accés a la part més plana del pic de Comalestorres (2.815 m). D’aquí baixarem caminant al portell del Comaloforno (cap al NE es pot baixar fàcilment cap a Cavallers). Continuarem pel fil de la cresta (IIº) amb blocs inestables fins a una cota elevada on es divisa l’estany Gelat de Comaloforno. Baixarem cap a una bretxa per després escalar un mur de 5 m (IVº); el podem evitar pel S baixant una mica i seguint la cresta fàcil fins al Comaloforno (3.029 m).

DESCENS
Des del Comaloforno anem cap a la bretxa que el separa del Besiberri Sud. Baixem per una canal força pendent fins a l’estany Gelat de Comaloforno i pel camí del pas de l’Ós fins a Cavallers. Si no es coneix bé aquest tram, convé fer-lo de dia seguint les fites i els pals de fusta.

Punt de partida: presa de Cavallers.
Dificultat: D/IVº. Les dificultats es poden evitar en gran part, però la complexitat de l’accés li dóna la graduació.
Desnivell: aproximació: 500 m; corredor més cresta: 750 m.
Horari: aproximació: 1.30 h; corredor més cresta: 6 h; descens: 3 h.
Material: bagues, tascons i friends.
Equipament: al corredor hi ha reunions muntades amb parabolts i pitons. La cresta està desequipada.