Comabona pel vessant sud

Serra de Cadí - Berguedà. Vèrtex #199

Tot pujant cap al túnel del Cadí des de Bagà es veu una atractiva muntanya cap a l’W, amb un coll i una fondalada, inici del Cadí. És el puig dels Terrers, amb el coll de Tancalaporta, i amaga al seu darrere el Comabona (2.547 m). El Comabona és un dels cims més sovintejats del Cadí gràcies al seu fàcil accés des de la Cerdanya pel prat d’Aguiló. Pel seu vessant S habitualment s’hi accedeix des de la pista del Collell. Avui presentem un itinerari forca inèdit, que des del coll de la Balma facilita un ràpid accés, amb unes panoràmiques superbes i la companyia constant dels isards.

Comenceu a caminar des del coll de la Balma per la pista cap al Collell. Als pocs minuts, en un revolt, agafeu una nova pista cap a la dreta, tallada als pocs metres per una tanca metàl•lica. Continueu i ben aviat preneu a l’esquerra un camí per dins el bosc (senyals verds i blancs, sender local). Guanyeu alçària entre pins, en general en direcció E, fins a sortir a una petita carena. Sumptuoses panoràmiques sobre el Pedraforca. Passeu les restes d’una petita cabana i ascendiu al N decantats a l’esquerra. Pugeu tot seguint les marques del SL fins al Grau. Allí cal abandonar les marques verdes i blanques, que flanquegen cap al coll de Tancalaporta, i ascendir al N per un bosc cada cop més esclarit fins al puig dels Terrers. Continueu al N fins al coll dels Terrers i gireu a l’esquerra per pujar al Comabona per la carena.

EL DESCENS
Hi ha 2 possibilitats. La més ràpida consisteix a baixar directament al S pel clot de Comabona, seguint novament les marques del SL. Però per completar l’excursió i gaudir més estona de les panoràmiques, es pot baixar del Comabona uns 50 m al S fins a trobar un camí per on passa el GR 150. Cal seguir-lo a l’W fins a empalmar amb el camí dels Segadors o PR C-124 que, a l’W/SW, creua per sobre la serra Pedregosa per descendir per prats i bosc cap al coll de les Bassotes. Abans d’arribar-hi, cal girar a l’esquerra i per prat arribar a la pista forestal que, en 1 h i en direcció E, ens retornarà al punt de sortida.

Punt de sortida: coll de la Balma (1.577 m), accessible des de Bagà per la ctra. asfaltada que puja a Gisclareny i al coll de la Bena. Des d’aquest coll cal seguir per pista forestal en bon estat fins al coll de la Balma. Un altre possible accés és des de Saldes passant per Gresolet(pista forestal en pitjor estat en el darrer tram).
Desnivell: 1.030 m
Horaris: 2:30 h ascens. 1 h descens directe i 2:30 h fent el circuit pel coll de les Bassotes.
Dificultat: baixa
Refugis: Cal Tesconet (tel. 93 744 10 16 i 608 49 33 17) a Gisclareny. Refugi Gresolet (tel. 93 744 11 02).
Cartografia: 2 mapes d’esc. 1:25.000 Alpina-Geoestel: Serra del Cadí-Pedraforca i Moixeró-la Tosa. Publicació de l’Aj. de Gisclareny amb els senders locals.