Colomèrs, el circ de les mil meravelles

Val d'Aran - Gran Tuc de Colomèrs. Vèrtex #223

Endinsar-se pels estanys del circ de Colomèrs lliscant sobre els esquís, sota les vertiginoses parets del pic de Ratera, el Gran Tuc de Colomèrs i les seves agulles, és sinònim de bellesa assegurada. Aquest racó del Pirineu, que va més enllà dels límits septentrionals del Parc Nacional d’Aigüestortes, encercla uns paratges nivals d’origen glacial perfectes per a l’esquí de muntanya més pur. Si pugem el Gran Tuc de Colomèrs (2.933 m) per la seva canal nord, tastarem l’ambient alpí d’un dels cims més alts de la zona.

L’ASCENSIÓ
Des dels banys de Tredòs emprendrem direcció sud fins a l’àrea de pícnic del Pònt dera Montanheta. Passada aquesta, seguirem el camí que s’enfila cap a l’estany Major de Colomèrs. Arribem al nou refugi de Colomèrs (2.135 m) seguint el riu d’Aiguamòg. Des del refugi voregem l’estany buscant el pas més franc en direcció sud-est, cap a l’estany Obago. Més amunt, deixarem a mà esquerra l’estany de Ratèra de Colomèrs. Guanyem altura fins a veure el vessant nord del Gran Tuc de Colomèrs. Parem atenció a la pala sobre l’estany d’Eth Cap de Colomèrs, que enfilarem fins al peu del corredor, on ens traurem els esquís. Aquesta canal nord no sol oferir cap dificultat tècnica. Fins al cim (2.933 m), que ens queda a l’esquerra, hi ha una cresta fàcil.

EL DESCENS
Iniciarem la baixada desfent la cresta que acabàvem de recórrer. A continuació arribarem a una canal força dreta amb orientació sud-oest que té sortida a les pales de l’agulla d’Eth Gran Tuc. Les travessarem amb precaució en direcció al tuc Blanc. Trobem un pas, delicat segons les condicions de la neu, que desgrimparem. Baixem en direcció a l’estany Gelat i seguim al NNW, entre multitud d’estanys més petits, fins al refugi.

Accés al punt de partida: des de la carretera de la Bonaigua, a l’est de Salardú, agafarem la carretera que puja en direcció als banys de Tredòs, a 1.730 m d’altitud. Si hi ha molta neu, deixarem el vehicle en un aparcament que hi ha abans de la borda de Montadí.
Allotjament: refugi de Colomèrs. Part lliure de 14 places. Tel. 973 25 30 08, 973 64 05 92 / www.refugicolomers.com.
Desnivells i horaris: 1.200 m i 8 h des dels banys de Tredòs (850 m i 6-7 h des del refugi de Colomèrs).
Dificultat: mitjana. Cal tenir en compte l’estat de la neu quan entrem a la canal. Aquesta pot arribar a la inclinació de 45º i presentar algun pas glaçat, però aïllat, de IIIº. Un tram de la baixada ressenyada s’exposa a la cara sud-oest de l’agulla d’Eth Gran Tuc, que cal travessar aviat.
Material: piolet, grampons, ARVA, pala i sonda.
Cartografia: Vall de Boí. Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. Escala 1:25.000. Ed. Alpina.