Coll de la Basseta i Santa Magdalena

Sant Joan de l'Erm - Alt Urgell. Vèrtex #219

Sant Joan de l’Erm, dins el Parc Natural de l’Alt Pirineu, és un lloc magnífic per a la BTT. La ruta circular que us presentem és curta, però molt entretinguda. Una agradable estada al refugi de la Basseta o gaudir d’un entorn immillorable de prats, coníferes i cims arrodonits són motius més que suficients per conèixer aquest racó de la nostra geografia.

Situats al refugi de la Basseta (1.730 m), anirem en direcció a Santa Magdalena per una pista en bon estat. Passat el km 7 creuarem el riu per arribar 3 km més endavant a l’ermita de Santa Magdalena (1.573 m). En arribar-hi prendrem la pista de la dreta cap a Civís. A la primera cruïlla (km 11,1) tombarem també a la dreta per iniciar l’ascens al coll de la Creu del Ras de Conques. Un cop al coll (km 14,8; 1.925 m), haurem d’estar atents a l’orientació per tornar correctament al punt de partida.

Agafem durant uns metres la pista de la dreta i tot seguit seguim unes roderes marcades que remunten a la dreta un prat en direcció al puig de les Mongetes; és aquest el tram més exigent de la sortida. Quan les roderes fan un gir pronunciat a l’esquerra, en direcció al puig, anirem a la dreta. Inicialment mantindrem la cota entre el puig i el turó de Cabrera. Un cop superada l’ampla carena, iniciarem el descens cap al S fins a trobar un corriol que ens conduirà al coll de Solanell (1.904 m). Combinarem els trams boscosos entre els colls i les clarianes dels prats, enllaçant el planell de la Fusta (1.893 m) amb el del Gavatxo (1.871 m), en rumb W. D’aquest darrer en sortirem per un corriol marcat força dret. L’haurem de fer a peu una estona seguint la carena, i ja pedalant per un magnífic caminet guanyem el turó dels Collars (1.946 m). En direcció SW arribem al coll de Seix i enllacem a la Creuilla amb la pista que ens durà cap al S directament a Sant Joan de l’Erm.

Accés: des de la carretera N-260 entre Organyà i la Seu d’Urgell, a la cruïlla de Montferrer tombarem a l’esquerra. En 26 km arribarem a Sant Joan de l’Erm havent passat per Castellbò.
Longitud: 23,6 km
Horari: 2.30-3 h
Dificultat: mitjana. Alta pel que fa a l’orientació.
Desnivell acumulat: 736 m
Època aconsellable: de maig a octubre.
Allotjament: refugi de la Basseta (tel. 973 29 80 15)
Cartografia: Alt Urgell. Esc. 1:50.000. ICC.