Barranc de Moró

Congost d'Erinyà - Pallars Jussà. Vèrtex #199

La conca baixa del riu Flamisell s’engorja, abans d’arribar a la Pobla de Segur, en el congost d’Erinyà. Allí rep un afluent, el barranc de Moró, que és un engorjat sec, però amb una roca llisa i molt ben excavada per les pluges de règim torrencial. El seu bon equipament, els nombrosos ràpels, les marmites-trampa i les originals formes d’aquest barranc ens aportaran un descens interessant i mantingut. I sense haver-nos de vestir el neoprè.

ACCÉS
Des de la Pobla de Se r gur per la ctra. N-260 direcció el Pont de Suert. Abans del túnel d’accés a Senterada, ens desviarem a la dreta (indicació “Estrets d’Erinyà”). Creuem el pont sobre el Flamisell i seguim la ctra. antiga en direcció a la Pobla de Segur. Immediatament travessem un altre pont -aquest sobre el barranc de Moró- i aparquem el vehicle.

APROXIMACIÓ
Si mirem el barranc frontalment, reconeixerem un primer llom que forma el barranc per la dreta i un altre més a la dreta; nosaltres agafarem aquest segon. Avancem unes desenes de metres per la ctra. i pugem a l’esquerra per un petit sender. És molt indefinit, però ens ajudarà la referència d’una torre d’alta tensió. Passem de llarg d’una pista tallada que es feia servir per a l’extracció de pedra. Just abans d’arribar a la torre elèctrica, agafarem a l’esquerra un camí que ens conduirà al barranc.

DESCRIPCIÓ DEL DESCENS
Una primera part, d’uns 500 m, és poc engorjada, però sí excavada. No té interès esportiu, però sí paisatgístic. Al cap d’uns 10-15 min ja comença vertaderament el descens. Aquest barranc és format, en la seva part intermèdia, per tot un seguit de ràpels curts (10 m com a màxim). Està molt ben excavat i hi abunden els passadissos, tobogans i marmites-trampa. La part final guanya en emoció, ja que és un canó que cau sobre la conca del Flamisell i que se supera amb un seguit de ràpels encadenats i força llargs.

RETORN
Un cop superat el ràpel núm. 18, es pot sortir per l’esquerra. Flanquejarem en direcció al pont, on havíem deixat el cotxe. Però també podem fer 3 ràpels més i baixar al riu Flamisell, des d’on remuntarem cap a la carretera pel lloc que vegem més factible.

Tipus de roca: calcari polit de bona qualitat.
Dificultat: mitjana. Nombrosos ràpels (n’hi ha un de gairebé 35 m) i desgrimpades.
Horaris: aproximació: 45 min; descens: 2–3 h; retorn: quasi immediat.
Equipament: espits en general en bon estat.
Material: 2 cordes de 35 m, cordinos, bagues d’ancoratge i casc.
Època aconsellable: tot l’any menys al pic de l’hivern i de l’estiu
Més informació: www.barranquismo.net. Mapa Pallars Jussà, ESC. 1: 50.000. ICC.