Assalt a tres bandes

Pallars Sobirà - Vall d'Àneu. Vèrtex #230

Coserans, Pallars i Aran no són tres comarques qualsevol. Tampoc no hi ha gaires estratègies que en una sola jornada aconsegueixin dominar aquests reialmes fronterers de l’alta muntanya. Presentem una ruta circular, amb inici i final al bosc de Bonabé, que us permetrà descobrir raconades superbes, colls altius i fantasmagòrics estanys. Lligueu-vos bé les botes i empunyeu els bastons, que el terreny s’ho val.

A l’aparcament de Bonabé (1450 m) hi ha un panell indicatiu del Camí de la Llibertat. De seguida abandonem la pista per tombar al nord i anar a buscar un sender que ha de conduir-nos al coll de la Pala de Clavera. El camí, despoblat d’arbrat, recorre les vores del barranc de Clavera, en fort ascens.

Si girem la vista enrere veurem l’imponent massís de Bonabé i les parets del seu vessant septentrional. Continuarem la marxa per passar pel costat de l’estanyet de Clavera (2.200 m; 1 h), que deixarem a mà esquerra. En poca estona toparem amb una cabaneta de pastor (amb una marca de GR), el nostre punt d’orientació abans d’assolir el coll. Continuem rumb nord cap a uns clots i arribem a un petit planell, sota els peus de la collada que sobresurt a ponent. Dalt del coll de la Pala de Clavera (2.527 m) podem veure la diversitat d’ambients entre els dos vessants pirinencs.

Haurem d’orientar-nos per anar a cercar la canal (en descens) que ens conduirà a l’estany Long (2.125 m), moltes vegades dissimulat per la boira o tapat per les neus primaverals. El vorejarem per la dreta i anirem a buscar, en direcció W, el port de Barlonguèra. Passat l’estany sortirem a la base d’una gran congesta on haurem d’anar en compte. Una vegada assolit el port (2.400 m), deixarem a mà dreta el camí que ens conduiria al tuc d’Es Hèches per anar a cercar, al sud, el port d’Era Girèta (2.500 m), novament porta d’entrada a Catalunya.

Continuarem al sud amb un ràpid descens. Ens entaforem en un gran clot fins a un picat de roca calcària, situat entre prats d’alta muntanya, amb unes vistes fantàstiques de la vall. A partir d’aquest punt el sender s’amaga intermitentment, tot i que ressegueix el curs del riu Hered. Aproximadament a la cota 2.050 abandonarem el curs del riu per anar un xic al SW. Ens hem d’orientar bé per un arbrat fins anar a parar al sender que uneix el poble abandonat de Montgarri amb el punt de partida de l’excursió.

El darrer tram de l’itinerari consisteix a seguir la pista a llevant fins a Bonabé. Creuarem el pont de Marimanha, on l’Aran i el Pallars s’uneixen. Continuem pista avall, però si no volem menjarnos la pols de l’ample camí, podem prendre un sender discontinu que s’esmuny per dins el bosc i que ens retornarà a la borda de Perosa.

Accés al punt de partida: des d’Esterri d’Àneu ens dirigirem a Alós d’Isil i seguirem vall amunt fins al pla del Fornet i el pont de Perosa (1.450 m).
Distància: 18 km
Desnivell: 1.500 m
Horari: 8 h
Dificultat: mitjana-alta
Cartografia: Pallars Sobirà Nord. Esc. 1:50.000. Ed. Piolet.