Aromes de Montgrony

Ripollès - Cim de Pla de Pujalts. Vèrtex #236

Durant aquesta volta per la serra de Montgrony l’olfacte, el gust i l’oïda seran estimulats per les essències, els fruits i les remors de la natura. El tacte acariciarà les pedres mil·lenàries d’ermites romàniques i santuaris marians. I al capdamunt de la carena, elevada sobre una altitud de dos mil metres, la vista reconeixerà els relleus del Berguedà i el Ripollès. Un regal refinat per als cinc sentits.

Comencem la caminada per la pista que passa per sota de Can Vila i seguim senyals grocs en direcció a Montgrony (algun pal indicador d’Itinerannia). Per salvar les roques de Barricó el camí baixa en un parell de giragonses i planeja amb bones vistes del Ripollès. A la collada de Grats enllacem amb el GR-3 que davalla a una pista estreta. Planegem per damunt la masia de Pardinella fins al coll de la Cirera on, a l’esquerra del camí, s’observen les restes d’un petit dolmen. Abans de pujar a Montgrony tenim a l’esquerra la desviació a la font de la Mare de Déu de la Llet, situada a pocs metres i que val la pena visitar. Arribem a l’aparcament del Santuari i pugem a l’hostatgeria i la capella per unes escales que acaben al pla de Sant Pere. Deixem l’església a la dreta i seguim per damunt del cingle un camí estret protegit amb baranes de fusta. Baixem al refugi lliure de les Planelles, on hi ha una font abundosa. Travessat el torrent agafem la pista que va al coll Roig. En el primer revolt marcat a la dreta agafem a l’esquerra un camí que segueix el rierol, el creua i puja per l’obaga fins una mica a l’oest del collet de les Eres. Al poc tros s’acaba la pineda i enfilem cap al N primer i després al NE per prats en direcció al coll de Coma Ermada. Abans d’arribar-hi esbiaixem a l’oest cap al pla de Pujalts i finalment al N fins al cim del mateix nom (2.055 m d’altitud). Carenegem un trosset i descendim per uns prats de fort pendent fins al coll de Coma Ermada. Flanquegem pel vessant SW de la Covil fins a enllaçar amb uns senders que pugen de la font de Coma Ermada i ens deixen a la carena E de la Covil. Baixem a plena carena fins a una pista argilosa vora el coll Pan, que cap a l’oest ens portaria al refugi de la Covil. La seguim cap allà, però al cap de poc prenem a la dreta un camí amb marques grogues que passa per la font Roja i ens deixa en una pista i al refugi lliure del Pla de Prats. A l’est del refugi la pista fa un revolt a l’esquerra i nosaltres seguim recte per un sender amb una creu groga de camí erroni. Passem pel revolt d’una pista i en tornar-la a trobar la travessem i prenem al N un camí poc fressat fins al pla de Marull i el Baell.

Accés al punt de partida: des de Ribes de Freser, a l’altura de l’estació de tren, es pren la carretera de Campelles. Més endavant, en un marcat revolt, cal desviar-se a l’esquerra fins al Baell. Es pot aparcar passada l’església, en una esplanada sota la masia de Can Vila.
Desnivell: uns 1.100 m
Horari: unes 6 h
Cartografia: Montgrony, escala 1:25.000 (Alpina-Geoestel). L’inici i final del recorregut cal mirar-los en el mapa Taga, de la mateixa editorial.
Webs útils: www.itinerannia.net, www.hotelterralta.com, www.elripolles.com/santuaridemontgrony.