Alpinisme ribagorçà

Vall de Besiberri - Pic d'Abellers. Vèrtex #229

La cara nord-oest del pic d’Abellers és solcada per una canal estreta i sinuosa que provoca en els alpinistes el desig d’endinsar-s’hi. Només cal voler-ho i estar disposat a caminar molt abans d’escalar. La resta, la posarà aquesta elegant punta de 2.986 metres enclavada a l’ombra dels pics de Besiberri.

L’APROXIMACIÓ
Arribarem al refugi de Besiberri (2.200 m) després d’unes 3 h de marxa, sense més dificultats que les de seguir l’evident camí. Si fem la tirada des del cotxe i no dormim al refugi, podem arribar directament al corredor per forts pendents des de l’estanyet de Besiberri de Dalt. Però és més aconsellable prendre l’itinerari del Besiberri Sud i en un altiplà dirigir-nos cap a la visible cara NE de l’Abellers. Des del seu peu baixarem una mica i vorejarem l’esperó que amaga el con d’entrada a la canal.

LA VIA
El corredor té dos ressalts marcats. Un a l’inici i l’altre al final del segon terç del recorregut. Si el con acumula poca neu, el primer ressalt pot complicar-se (70º en mixt). El segon es pot passar per la dreta o per l’esquerra, amb una inclinació semblant (60º-70º i IVº). Sortirem a l’aresta cimera per una bretxa (normalment en terreny mixt) situada davant nostre; o bé, abans d’aquesta, ens desviarem a la dreta per agafar l’aresta en un punt més baix, amb una dificultat similar (55º/IIIº).

EL DESCENS
Força evident i fàcil. Anirem vers l’E fins a una altra punta per una aresta horitzontal i estreta, des d’on accedirem a una pala que ens deixarà al coll entre el Besiberri Sud i l’Abellers. A continuació iniciarem el descens de la vall de Besiberri, sense més complicacions que estar atents a les possibles allaus si la muntanya està molt carregada de neu.

Punt de partida: PK 150 de la ctra. N-230, entre el Pont de Suert i Vielha. Es pot aparcar en una esplanada propera al refugi de Conangles (1.555 m). Sense arribar-hi trobarem un indicador de la vall de Besiberri, a llevant.
Nom de la via: corredor Central
1a ascensió: Joan Armengol, el 18.1.03.
Dificultat: D- (màx. 70º i IVº)
Desnivell: 350 m
Horaris: 4-5 h d’aproximació, unes 4 h d’escalada i unes altres 4 de descens.
Material: un parell de cargols de gel, encastadors, bagues i algun pitó.
Cartografia: Vall de Barravés – Ribagorça. Esc. 1:25.000. Ed. Alpina.
Època aconsellable: de gener a maig.
Allotjament: refugi lliure de Besiberri.